سینوپک ULCC میخرد
شرکت سینوپک، غول نفتی چین، درحال آزمایش دو اسکله با قابلیت پذیرش کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ (ULCC) است و به نظر میرسد که برنامههایی برای ارتقای اسکلههای بیشتری جهت پهلوگیری کشتیهای نفتکش درحال ساخت خود دارد.
به گزارش انرژی امروز، این بدان معنی است که سینوپک پایانههایی برای نوعی از کشتی خواهد ساخت که امروزه تعداد بسیار کمی از آنها در جهان وجود دارند. به گزارش نشریه TradeWinds برای آخرین بار شرکت کشتیرانی Hellespont Shipping نزدیک به دو دهه پیش چنین کشتی هایی را سفارش داده بود.
کارگزاران و منابع کشتی سازی عنوان کرده اند که سینوپک پیش از این ساخت یک فروند سوپرتانکر ULCC را به یک کشتیسازی در کره جنوبی محول کرده بود اما در هفته گذشته به دلیل تنش پیش آمده بر سر سامانه دفاعی چین و کره جنوبی، سینوپک سفارش خود را لغو کرد. گفته می شود سینوپک سفارش خود را به یک یارد کشتی سازی چینی خواهد برد.
این در حالی است که کشتی سازان کره جنوبی قیمتهای بهتری نسبت به رقبای چینی خود یعنی کشتیسازی دالیان و کشتیسازی شانگهای وایگائوکیائو، که از سوی سینوپک انتخاب شده بودند، ارائه داده بودند.
یک منبع وابسته به مالکان کشتی در اروپا که به اداره کشتیهای ULCC و بازار آنها آشنایی دارد نیز اظهار کرده اند که تا زمانیکه سینوپک نتواند تعهدات جدی نسبت به محمولههای این نوع کشتیها بدهد، نمی توان نسبت به ساخت آنها امید بست.
چین در سرمایه گذاری برای تضمین دسترسی خود به واردات مواد خام راهبردی سابقه دارد اما حتی با وجود این در تامین این مواد نیز به وجود مالکان کشتی نیاز است.
منبع وابسته به مالکان اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: `اقتصاد به مقیاس وجود دارد، اگر کسی باشد که بخواهد ULCC بسازد، این چینیها هستند چراکه تقاضای مداومی برای محموله های بزرگ دارند. اما برای راضی کردن مالکان کشتی جهت ساخت چنین کشتیهایی، چینی ها باید قرارداد چارتر بلند مدت با آنها امضا کنند.`
شرکت سینوپک و شرکت زیرمجموعه اش یعنی یونیپک مالک کشتی و یا اجاره کننده کشتی نیستند، اما به تازگی راهبرد آنها در این زمینه در حال تغییر است.
به تازگی یک خریدار هنگ کنگی یک فروند VLCC نوساز با ظرفیت 300 هزار DWT را خرید و آن را در قراردادی پنج ساله در اختیار شرکت یونیپک قرار داد. این قرارداد ناظران بازار را متعجب کرد.
در تازه ترین سفر آزمایشی نفتکشهای ULCC به چین، کشتی TI Europe متعلق به شرکت یوروناو با ظرفیت 441 هزار DWT آبهای دوبی را به مقصد چین ترک کرد. این کشتی که اکنون در مسیر سنگاپور است، موفق شد در هر دو پایانه ULCC چین محموله خود را تخلیه نماید.
پالایشگاه دالیان در تابستان 2016 مجوز پذیرش نفتکشهای ULCC را دریافت کرد. در همین زمان، سینوپک نیز قرارداد اجاره TI Europe را جهت ذخیره نفت برای یکسال دیگر تمدید کرد.
کشتی TI Europe و خواهرخوانده اش یعنی کشتی Overseas Laura Lynn تنها کشتیهای ULCC جهان هستند که تاکنون به واحدهای ذخیرهسازی شناور تبدیل نشده اند.