شاهد رشد حوادث نفتی در ۱۰ سال اخیر هستیم

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: حوادثی که در پلایشگاه‌ها و بخش‌های پتروشیمی‌ کشور اتفاق افتاده نگران کننده است، این حوادث چندین برابر حوادثی بوده که در 10 سال اخیر صورت گرفته است. 

هدایت‌الله خادمی، درخصوص بروز حوادث در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور، گفت: حوادثی که در پلایشگاه‌ها و بخش‌های پتروشیمی‌ کشور اتفاق افتاده نگران کننده است، این حوادث چندین برابر حوادثی بوده که در 10 سال اخیر صورت گرفته است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زمانی که حادثه‌ای در مکانی صنعتی صورت می‌گیرد دو دلیل می‌تواند داشته باشد، افزود: این اتفاق یا به‌دلیل نقص ماشین‌آلات است و یا اینکه اشکال از نیروی انسانی ناظر و مدیر است.

نکات ایمنی در کشور ما رعایت نمی‌شود

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در بیشتر حوادث پیش آمده اشکال از عوامل انسانی است که نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: این مشکلی است که متاسفانه ایمنی در کشور ما به‌درستی شناخته نشده و اصلا رعایت نمی‌شود و تنها دلیل اینکه اتفاقات بیشتری صورت نمی‌گیرد، این است که شانس می‌آوریم.

ایمنی و HSEرا در کشور یک امر تشریفاتی می‌دانیم

وی با بیان اینکه نکات ایمنی را در پروژه ها رعایت نمی‌کنیم و قبول نداریم، تصریح کرد: رعایت نکات ایمنی فرهنگ‌سازی نشده، ایمنی و HSE را یک امر تشریفاتی می‌دانیم و مشاهده می کنیم که چه بلایی بر سر ما آورده است، چند درصد از سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشور صورت گرفته است، را با ندانم کاری و عدم نکات ایمنی از بین برده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حادثه پالایشگاه تهران نیز به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی است که متاسفانه شاهد از دست دادن چند تن از هموطنان در این حادثه بودیم، عنوان کرد: هر ماشین‌آلاتی که خراب و نشتی در آن ایجاد شود و این نشتی موجب آتش‌سوزی گردد باز هم اشکال از نیروی انسانی است، زیرا وسایل و تجهیزات دستورالعمل تعمیرات و نگهداری دارند، یعنی باید هر ماشین‌آلاتی را که داریم روزانه، هفتگی و یا سالیانه طبق دستورالعمل چک شود.

پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور در برخی موارد بی‌صاحب هستند

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه تقریبا فرهنگ رعایت ایمنی در کشور ما انجام نمی‌شود و ما شاهد هستیم که این اتفاقات در کشور ما وجود دارد و از طرفی پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در برخی موارد بی‌صاحب هستند، یک زمانی می‌بینیم وزارت نفت مدیریت‌ها را تعیین می‌کند و مشخص نیست سهام آنها به چه کسی مربوط می‌شود و بخشی از سهام آنها، سهام عدالت است که وجود خارجی ندارد.

اهلیت موضوع در واگذاری‌ها به بخش خصوصی رعایت نشده است

وی با اشاره به اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی واگذاری ها باید به افرادی باشد که اهلیت موضوع را داشته باشند، ادامه داد: ما شاهد هستیم تنها چیزی که در کشور ما رعایت نشده اهلیت موضوع است، هر شرکتی را به افرادی واگذر کرده‌ایم که اهلیت، تخصص و علاقه به آن را نداشته و آن مجموعه را از هم پاشانده‌اند.

اگر هر روز شاهد آتش‌سوزی و حادثه در بخش‌های پالایشگاهی و پتروشیمی نستیم تعجب دارد

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مجموعه‌ای از اشکالات را داریم که نمی‌توان یک یا دو مورد آن را نام برد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مشکلات را بیان کنیم باید به 50 مورد اشکال اشاره کنیم، که بخشی از آن مربوط به نحوه واگذاری‌ها، مدیریت ضعیف، عدم شایسته سالاری و مدیریت رانتی است، که همگی آنها دست به دست هم می‌دهند تا هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای وجود داشته باشد و اگر هر روز شاهد آتش‌سوزی و اتفاق نستیم جای تعجب دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن