در کجای قیمت جهانی بنزین هستیم؟

روز یکشنبه نوزدهم آذرماه، بودجه سال 1397 به مجلس تقدیم شد. با مشخص شدن جزئیات این بودجه 1194 تریلیون تومانی دولت، حرف و حدیث‌ها هم آغاز شده است. به خصوص در این بودجه قیمت حامل‌های انرژی از شفافیت لازم برخوردار نیست و از این رو شائبه افزایش قیمت بنزین در تمامی رسانه‌ها و نیز در میان جامعه قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» در تبصره ۱۸ این لایحه آمده است که «با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود صد در صد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۹۶ (اعم از عوارض و مالیات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران موضوع بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت کنند».

از این بند چنان برداشت می‌شود که دولت قصد دارد در سال 97 قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش دهد. به خصوص این‌که، محمد باقر نوبخت هم گفته است که «دولت در این باره چند سالی هست که اقدام نکرده است». هر چند نوبخت تاکید کرده است که برای افزایش قیمت بنزین فعلا برنامه‌ای مشخص نشده است.

بر همین اساس،‌ «انرژی امروز» به بررسی گرافیکی قیمت بنزین در کشورهای مختلف همسایه ایران، به خصوص چند کشور تولید کننده نفت، و چند کشور آسیایی و اروپایی و آفریقایی پرداخته و قیمت بنزین در این کشورها را با قیمت بنزین در ایران مقایسه کرده است. ارقام ارائه شده در این مقاله مربوط به یازدهم دسامبر 2017 هستند.

اگر به شکل اول توجه شود، ایران در بین 167 کشور بررسی شده در این تحقیق بعد از ونزوئلا که از نظر ارزان بودن قیمت بنزین در ردیف اول قرار داد و پس از عربستان سعودی، ترکمنستان و الجزایر در رده پنجم جهانی ایستاده است.

متوسط قیمت بنزین در دنیا در بازه زمانی بررسی شده برابر با 1.10 تا 1.43 دلار بوده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن