پتروشیمی های گازی همچنان به دنبال رانت شیرین

برخی فعالان صنعت پتروشیمی که به رانت عادت کرده اند، حتی قیمت 13 سنت برای خوراک گاز را هم تاب نمی آورند و با وجود آنکه وزیر نفت بارها اعلام کرده بود به خاطر سود 35 تا 40 درصدی عده ای، حاضر نیست منافع بلندمدت کشور را به خطر بیندازد، اما همچنان در صدد القای این موضوع هستند که قیمت خوراک پتروشیمی ها، بر خلاف نظر زنگنه کمتر از 13 سنت خواهد شد.

ماجرا از این قرار است که برخی مجتمع های پتروشیمی که از خوراک گاز ارزان استفاده می کردند، از زمانی که بیژن زنگنه گلوگاه رانت آنها را تحت فشار قرار داد و اعلام کرد که حاضر نیست خوراک ارزان در اختیار آنها قرار دهد، آنها که به سودهای بالا عادت کرده بودند، شروع به انتقاد و اعتراض کردند و حتی برای نیل به هدف خود، از ابزارهای رسانه ای اقتصادی و حتی بورسی هم استفاده کردند. آنها در صدد القا این موضوع هستند که وزارت نفت به جای آنکه خوراک گاز را در اختیار مجتمع های پتروشیمی قرار دهد تا تولید داخل تقویت شود، به خام فروشی می پردازد و موجب ضرر و زیان پتروشیمی ها می شود. در حالیکه حتی قیمت 13 سنتی خوراک پتروشیمی ها هم کمتر از قیمت گاز صادراتی ایران است و همین قیمت هم به سود پتروشیمی هاست. اما آنها به سود بالایی که دیگر نمی توان اسم آن را سود گذاشت و صرفا رانت است عادت کرده اند.

حالا در فاز جدید، رسانه های منتقد دولت هم به آنها پیوسته اند و با خبرسازی سعی دارند بر آتش این موضوع بدمند. درحالیکه پایگاه اطلاع رسانی دولت به روشنی اعلام کرده: «فرمول پیشنهادی وزارت نفت برای تعیین قیمت فروش گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی از سوی معاون اول رییس جمهور مورد موافقت قرار گرفت و ابلاغ شد»؛ و در حالیکه از قبل هم وزیر نفت اعلام کرده بود خوراک گاز پتروشیمی ها 13 سنت است، آنها اصرار دارند با تاکید بر اینکه در این ابلاغیه قیمت خوراک مشخص نیست، به گونه ای وانمود کنند که نظر زنگنه نهایی نشده است؛ در حالیکه به روشنی ذکر شده فرمول پیشنهادی وزیر نفت ابلاغ شده است. بر همین مبنا، حامیان رسانه ای این مجتمع های پتروشیمی بر مبنای خط خبری خصولتی ها و حامیان دولتی کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها از جمله بورس، مدعی شده اند در جلسه ای با معاون اول رییس جمهور، او روی قیمت 10 سنتی برای نرخ خوراک موافقت کرده است و برای تحقق رانت شیرین 10 سنتی از هیچ خبرسازی، کوتاهی نمی کنند و در این میان خبرگزاری ها و سایتهای نشان دار مخالف دولت هم به میدان آمده اند.

اما به نظر می رسد این اقدامات، آب در هاون کوبیدن است. زنگنه روی جلوگیری ار رانت گازی پتروشیمی ها تاکید دارد و دولت هم با او همراه است. نرخ 13 سنتی گاز به عنوان خوراک پتروشیمی ها قطعی است و مخالفان این تصمیم برای آنکه سودهای کلان را برگردانند از هیچ اقدامی علیه وزارت نفت فروگذار نمی کنند و این تازه اول راه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن