حفاری برای دستیابی به آب‌های عمیق، غیرعلمی است

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت:اطلاعات در مورد آب‌های ژرف از لحاظ علمی در کل دنیا محدود است پس نمی‌توان گفت که تئوری حفاری زمین برای رسیدن به آب درست است .

کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حفاری برای یافتن آب‌های ژرف در کشور اظهار کرد:  اطلاعات در مورد آب‌های ژرف از لحاظ علمی در کل دنیا محدود است پس به طور قطع نمی‌توان گفت که  تئوری حفاری زمین تا عمق 1000 متر برای رسیدن به آب های ژرف کاملا درست است .

وی افزود: حفاری برای رسیدن به آبی که نمی‌دانیم تجدیدپذیر است یا نه و نمی‌دانیم از لحاظ زیست محیطی چه اثراتی دارد کاری اشتباه است.

مدنی با بیان اینکه اولویت کشور در وضعیت کنونی استحصال منابع آبی بیشتر و جدید است،ادامه داد: به دلیل اینکه کشور ما دچار ورشکستگی آبی است باید کنترل مصرف آب را  جدی بگیریم تا اینکه به دنبال منابع آبی جدید برویم.

وی ادامه داد: انتقال آب ، برداشت آب از چاه ها ، شیرین کردن آب دریا ، سدسازی همه این موارد در دراز مدت نه تنها عواقب زیست محیطی بلکه معضلات اجتماعی و اقتصادی در بر دارند و باید کمی با اکراه به سراغ آخرین گزینه  که ارزان تر و پایدارتر در روی زمین است ،برویم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استخراج آب های ژرف از لحاظ هزینه ای سنگین است اما زمانی که در  کشور آب نباشد ،مجبور به استحصال آب ازهر طریقی هستیم .

وی افزود:برای رسیدن به آب حاضر هستیم 600 کیلومتر آب را منتقل و یا شیرین کنیم که از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست . ما می توانیم همین هزینه را در بخش صنعت و ایجاد مشاغل صرف کنیم اما به دلیل ناهماهنگی در بین دستگاه ها در موضوع مدیریت منابع آب و نبود برنامه ریزی مناسب، شاهد این مشکلات در این بخش باشیم.

مدنی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در مساله آب در گذشته قوی عمل نکرد که به دلیل وظیفه نظارتی سازمان بود که در بخش اجرای قانون هیچ نقشی نداشت .

وی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع آلودگی هوا نیز نقش نظارتی دارد و در بخش اجرا نمی تواند ورود کند .

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع توسعه سازه ای و مهندسی نقش محدودی داشت، به همین دلیل نتوانست در آن دخالتی کند و همچنین در بسیاری از موارد همچون گرفتن حق آبه برای تالاب ها و حل مشکل ریزگردها اقدامات بسیاری انجام داده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با هرگونه مطالعه در زمینه آب های ژرف مخالفتی ندارد و حتی از آن حمایت نیز می کند اما اگر مطالعه ای که با هرگونه اکتشاف یا حفاری همراه باشد باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز گرفته وباید بررسی های دراین زمینه صورت گیرد .

مدنی گفت:سازمان حفاظت محیط زیست باهرگونه استحصال و حفاری از منابع آبی ژرف تجدیدپذیر و یا تجدید ناپذیر مخالف است.

وی در پایان تصریح کرد:کشورباید برای یافتن منابع آبی به سراغ راه حل های بهتر، ساده تر و ارزان تری برود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن