آینده تالاب‌های استان خوشایند نیست

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به بحران کم آبی در خوزستان گفت: تا 2 ماه آینده منتظر اتفاقات بدی در تالاب‌های استان هستیم بطوری که ممکن است بخش عمده‌ای از این تالاب‌ها خشک شود.

سیدعادل مولا اظهار کرد: وقتی آب تالاب کم می‌شود اکسیژن کاهش پیدا می‌کند، مرگ‌ومیر ماهی‌ها، آبزیان و پرندگان افزایش می‌یابد و تصرف تالاب از سوی زمین خواران رخ می‌دهد. وی ادامه داد: تالاب، حقابه لازم دارد اما در خوزستان هنوز موفق نشده‌ایم سهم آب تالاب‌ها را بگیریم و نباید خودمان را گول بزنیم که تالاب پر آب است. معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وزارت نیرو زمانی می‌تواند بگوید تالاب پر آب است که حقابه تالاب داده شود. وی افزود: وقتی سازمان آب و برق خوزستان اعلام می کند سهمیه آب تالاب 21 متر مکعب بر ثانیه است حقابه تالاب باید حداقل 10 مترمکعب باشد تا تالاب زنده بماند. معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: در 6 ماه دوم سال جاری هیچ سهمیه آبی به تالاب‌های استان داده نشده است. وی اظهار کرد: حقابه مشخص شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان برای تالاب شادگان یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب و برای تالاب هورالعظیم یک میلیارد و 730 میلیون متر مکعب است و تاکنون هیچ سهمی از این مقدار داده نشده است. مولا با بیان این که پس از تامین آب شرب، اولویت با تامین حقابه تالاب‌ها است و پس از تالاب باید به سراغ حقابه کشاورزی و صنعت رفت توضیح داد: اگر سازمان آب و برق خوزستان بتواند پس از تامین آب شرب، حقابه تالاب را تامین کند قدم بزرگی در این زمینه برداشته است اما در اولویت بندی تامین حقابه ها سهمیه آب تالاب پس از تامین حقابه کشاورزی و صنعت داده می شود.

وضعیت چهار تالاب خوزستان نگران کننده است

وی با بیان این که وضعیت تالاب ها برای مسئولان آبی استان اهمیتی ندارد گفت: اکنون وضعیت هر چهار تالاب استان شامل هورالعظیم، شادگان، بامدژ و میانگران بسیار نگران کننده است چرا که تالابی مانند میانگران که هیچ رودخانه ای هم آن را تغذیه نمی‌کند در شرایط بسیار خطرناک قرار گرفته است. معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هر سال حداقل 40 درصد گونه‌های پرنده به تالاب میانگران مهاجرت می‌کردند اما در سال جاری مهاجرت و مشاهده هیچ گونه‌ای در آن به ثبت نرسیده زیرا قسمت اعظم آن خشک شده است. وی تاکید کرد: ورودی آب به تالاب شادگان اکنون صفر است و از رود جراحی حتی یک قطره آب هم به تالاب شادگان نمی‌رسد هر چند ممکن است از پشت سد مارون آب رهاسازی شود اما همان میزان هم زمانی که از پنج شهر عبور می‌کند چیزی برای تالاب باقی نمی ماند. مولا با اشاره به طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان گفت: این پروژه 60 درصد پیشرفت داشته و برای ادامه روند پروژه نیاز به اعتبار بیشتری است. تالاب شادگان در جنوب خوزستان، هور العظیم در غرب سوسنگرد، تالاب میانگران در شمال شرقی و در شهرستان ایذه و تالاب بامدژ بین اهواز و دزفول و غرب رودخانه کارون واقع شده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن