تهاتر نفت و سلاح با روسیه نداریم اگر بزرگ، احمدی‌نژاد است

زنگنه در نشست خبری خود پاسخگوی سوالات بیش از 50 خبرنگار بود. او از آخرین وضعیت قرارداد توتال تا آخرین خبرها از اختلاس گر نفتی گفت.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز « انرژی امروز» نشست خبری زنگنه در حالی اول وقت روز یک شنبه پانزدهم بهمن ماه  در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد که وزیر نفت در همان ابتدای صحبت هایش به وقفه طولانی و نشست خبری خود با خبرنگاران اشاره کرد. نشستی در ایام دهه فجر با حضور حداکثری خبرنگاران حوزه انرژی برگزار شد و بیش از 50 خبرنگار سوالات خود را از وزیر نفت پرسیدند.

وزیر نفت در خصوص قرارداد توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که این قرارداد طبق زمان‌بندی جلو می‌رود.

وی با بیان این که توتال در فاز دوم کار فاز 11 باید سکوی فشارافزا احداث کند، اضافه کرد: باید اجرای طرح های افزایش فشار را برای بقیه فازها نیز داشته باشیم که با احتساب یک میلیارد دلار هزینه فشارافزایی در هر فاز در هر مجموع به 27 تا 28 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

زنگنه درباره احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به خبرنگار توتال گفت : شما که در فرانسه هستید از خود توتال بپرسید

وزیر نفت ادامه داد: توتال با من مذاکره داشته و در مذاکره هم کاملا جدی بوده است. روند قرارداد هم مشخص است. اما بی ثبات کردن بازار از سوی ترامپ بی تاثیر نیست. البته می گویند زیر بار زور نمی رویم مگر اینکه خیلی پرزور باشد.

وزارت نفت خواهان واردات گازوئیل نیست، محیط زیست خواسته

وی با اشاره به مشکلات واریز پول بنزین از سوی بانک به حساب جایگاه‌داران، گفت: اقداماتی بانک مرکزی داشته است که براساس آن پول با چند ساعت تاخیر به حساب دارنده واریز می‌شود.

زنگنه ادامه داد: از آنجایی که جایگاه‌ داران روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و باید با شرکت پالایش و پخش هر ۴۸ ساعت یکبار تسویه کنند این تاخیر در واریز پول آنها را دچار مشکل می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: البته رئیس بانک مرکزی به من اعلام کرد این تاخیر چند ساعته است، اما ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

زنگنه همچنین درباره سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر واردات گازوئیل گفت: وزارت نفت خواهان واردات گازوئیل نیست، بلکه این خواسته محیط زیست بود.

وی افزود: میزان تولید گازوئیل استاندارد برای هشت کلانشهر کشور کافی است. برای اینکه گازوئیل استاندارد در شهرهای دیگر کشور نیز توزیع شود باید پالایشگاه‌ها اصلاح شوند.

زنگنه با بیان اینکه محیط زیست گفت باید برای بازسازی محیط زیست گازوئیل وارد کنیم، اما امکانش نیست، اظهار داشت: ۱۵ میلیون لیتر بنزین را هم به زحمت می‌توانیم وارد کنیم.

فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود برخی در مجلس نگران شدند

 وی درباره افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: برای افزایش قیمت بنزین فضای سیاسی مناسب نبود برخی در مجلس نگران شدند اما همه قبول دارند که قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند. در همه جای دنیا قیمت بنزین و گازوئیل یکی است. درباره افزایش قیمت بنزین مساله افزایش درآمد نبود بلکه اجرایی شدن سیاست‌های انرژی و صرفه‌جویی در مصرف بوده است.

آبونمان نگیریم، در عملکرد گاز اختلال ایجاد می شود

زنگنه درباره حکم دیوان عدالت اداری در مورد عدم اخذ آبونمان از مشترکین گاز نیز گفت: آبونمان برای بقای شرکت گاز الزامی است و رقم آن سالی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. اگر این درآمد را نگیریم در عملکرد شرکت گاز اختلال ایجاد می‌شود.

اگر بزرگ، احمدی نژاد است باید وزن دولت را کم کنیم

وزیر نفت درباره نیروهای استخدامی خاطر نشان کرد: زمانی که من وزارت نفت را ترک کردم 70 هزار نیروی رسمی و حدود 50 هزار نیروی قراردادی داشتیم.

زنگنه درادامه در پاسخ به این پرسش که اگر برنامه تان در وزارت نفت ادامه پیدا می‌کرد این نیروها چه وضعیتی داشتند، گفت: با اگر نمی شود زندگی کرد، اگر احمدی نژاد نمی‌آمد خیلی اتفاق ها می‌افتاد، اگر بزرگ احمدی نژاد است، ولی نیرو زیاد است، نمی شود اخراج کرد. از این به بعد نباید بگذاریم زیاد شود. باید وزن دولت را کم کنیم، باید سیاست‌هایمان را تغییر دهیم،اگر کارمند از پایین کم شود ستاد کوچک می‌شود، ما نزدیک 40 هزار نیروی حراستی داریم، باید تعداد کم شود.

به خاطر تصمیمات اوپک خویشتن داری می کنیم

وی در خصوص مذاکرات برای توسعه میادین، تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال در کشور افزایش تولید نفت لازم است و ما باید از مذاکرات حمایت کنیم. وزارت نفت در مورد این موضوع به صورت جدی عمل می‌کند و ۷۰ درصد وقت فعال من صرف این قراردادها می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که عمده بحث‌ها روی میدان‌های مشترک است، تصریح کرد: واقعا دشمن‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم، حتی عده‌ای در کشور همان حرفی را می‌زنند که ترامپ می‌زند.

زنگنه در خصوص اینکه ایران در چه مدت زمانی به تولید نفت خود و چه میزان اضافه می کند، گفت: با اگر نمی توان حرف زد، وقتی می خواهیم تصمیم بگیریم باید یکسری واقعیت ها وجود داشته باشد، باید در ژوئن جلسه بگذاریم و صحبت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اوپکی ها دنبال تولید نفت گران نیستند چون در میان مدت نوسان در قیمت ایجاد می کند ما در آزادگان و غرب کارون تولیدمان اضافه می شود اما به خاطر تصمیمات اوپک خویشتن داری می کنیم.اگر  تصمیمات برداشته شود حداقل 100 هزار بشکه اضافه عرضه می کنیم.

در نفت تبدیل وضعیت و استخدام نداریم هر دکل حفاری، 250 شغل

وزیر نفت درباره ایجاد شغل از سوی وزارت نفت گفت : ما در نفت تبدیل وضعیت و استخدام نداریم. اشتغال باید در صحنه عمومی فعالیت های صنعت نفت ایجاد شود. ساخت تجهیزات در داخل به معنای ایجاد 700 هزار شغل است. مثل طرح هایی که اعلام کردم برای نگهداشت و افزایش تولید داریم که با تاکید بر ارجاع کار به نیروهای داخلی و خرید تجهیزات ایرانی داریم که حداقل 100 هزار شغل ایجاد می کند.

زنگنه ادامه داد : من طرح نوسازی تاسیسات فرسوده صنعت نفت را داده ام که دهها میلیارد پول می خواهد. پول را ما می دهیم و در قبال آن کار ایجاد می شود. همچنین با ایجاد هر چاه و استقرار دکل حفاری، 250 تا 300 شغل ایجاد می شود. یعنی با فعال شدن 100 دکل حفاری تا 30 هزار شغل ایجاد می شود.

نیروی مازاد در نفت

وی در ادامه به وجود نیروی مازاد در وزارت نفت اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون، کاری که یک نفر می‌تواند در وزارت نفت انجام دهد، سه نفر انجام می‌دهند.

وزیر نفت یادآور شد: درصنعت نفت به 70 هزار نفر نیاز است اما اکنون 220 هزار نفر مشغول فعالیت هستند.

برجام گیر ندارد، آمریکا تحریم کرده است عده ای می گویند این کار را نکن

زنگنه در خصوص پول‌های بلوکه نفتی گفت: عدم بازگشت برخی از پول فروش نفت به کشور ربطی به برجام ندارد. مربوط به تحریم و یا اقدامات محدودکننده آمریکاست. در حال حاضر هیچ ممنوعیت بانکی و شرکتی به لحاظ قانونی برای کار با ما وجود ندارد. اما برخی بانک‌ها سهام آمریکایی دارند و برخی نیز سهام آمریکایی ندارند. اما ترنس اکشن دلار زیاد است و ریسک نمی‌کنند. بنابراین ربطی به برجام ندارد، نمی‌خواهند با ما کار کنند.

زنگنه خاطر نشان کرد: اگر برجام نبود نه می‌توانستیم نفت بفروشیم و نه 6 فاز پارس جنوبی را راه‌اندازی کنیم و نه اینکه ستاره خلیج فارس را داشتیم. برجام گیر ندارد، یک سری از طرح‌ها را آمریکا تحریم کرده و شرکت‌ها خودشان نمی‌آیند و برخی نیز مربوط به FATF و پولشویی است که باید حل شود.

وی با بیان اینکه ما همچنان در مسائل بانکی و موضوعاتی که مربوط به حمایت از تروریسم مطرح می‌شود گیر داریم، گفت: این در حالی است که ما خودمان قربانی تروریسم هستیم. در این خصوص دنیا قواعدی گذاشته که برخی شرکت‌ها قبول نمی‌کنند با ما کار کنند می‌گویند فرآیند آن باید طی شود. مثلا ما برای پولی که بابت صادرات گاز به عراق باید دریافت کنیم مشکل داریم. عراق کوچک‌ترین تعاملی نمی‌کند و ما پول را با مشکل دریافت می‌کنیم.

وزیر نفت در خصوص دریافت پول از چین نیز گفت: پول نفتی که به چین می‌فروشیم را دریافت می‌کنیم، اما در مسیری که پول به ذی‌نفع برسد پنج یا شش درصد باید هزینه شود اما پول قفل نشده، یک زمانی ما حتی به اصل پول هم دسترسی نداریم، اما اکنون فقط درصدی ریزش داریم که باید مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم تافته جدابافته زندگی کنیم. باید بتوانیم محدودیت‌هایی را که دشمنان برای ما درست کرده‌اند، برداریم.

زنگنه با بیان اینکه ١۵٠نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، گفت:برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی ها را اصلاح کند.

سیستم نظارتی اشکال دارد 8 سال اختلاس می کرده

زنگنه درخصوص اختلاس نفتی در شرکت اکتشاف تصریح کرد: فرد اختلاس کننده، فرار کرده و موضوع از طریق قوه قضائیه و پلیس بین الملل دنبال می‌شود. کار او قابل دفاع نیست. ما هیچ مورد مشابهی تاکنون نداشته‌ایم که کسی از خزانه شرکت دزدی کند و این نشان می‌دهد که در سیستم‌های نظارتی از جمله اطلاعات، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و حسابرسی اشکال وجود دارد.

وی گفت: این فرد 8 سال کار اختلاس را انجام می‌داد و این نشان می‌دهد که جایی از سیستم اشکال دارد. او فردی زیرک بود و از همکاران خود نیز پول قرض می‌گرفت که کسی شک نکند اما در هر صورت ما امیدواریم که برگردد و اموال بیت‌المال به کشور بازگردانده شود.

وزیر نفت درباره دوتابعیتی ها گفت که هر کسی را وزارت اطلاعات به عنوان دوتابعیتی معرفی کند برکنار می کنیم، وزارت اطلاعات مواردی از دوتابعیتی ها را به ما معرفی کرد که ما به آنها فرصت 10 روزه ای دادیم تا به وزارت اطلاعات توضیح دهند که وزارت اطلاعات از توضیحات آنها قانع شده است.

باور نمی‌کنم کسی قرار باشد پولی را پس بدهد

زنگنه در خصوص بدهی بابک زنجانی تصریح کرد: طبق نظر دادگاه بدهی وی حدود 1.9 میلیاد یورو است، اما ما برای اخذ یک و نیم میلیارد دیگر نیز درخواستی را ارائه کرده ایم. تاکنون نیز پس از کارشناسی اموال توقیف شده نامبرده حدود 2 هزار میلیارد تومان اخذ شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: باور نمی‌کنم کسی قرار باشد پولی را پس بدهد.

سلامت مذاکرات تضمین می شود

وزیر نفت گفت: مهم ترین قراردادی که در قالب قراردادهای جدید نفتی به امضا رسانده ایم قرارداد مربوط به توسعه فاز 11 پارس جنوبی است که قرارداد پنج میلیارد دلاری توسعه این فاز با کنسرسیومی به رهبری توتال به امضا رسیده که سرمایه مربوط به آن به تدریج وارد کشور می شود.

وی خاطر نشان کرد: عوامل مخرب داخلی و خارجی روی امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز تاثیر‌گذار است و باید توجه داشت ما یک طرف قرارداد هستیم.

وزیر نفت یادآور شد: اما به طور جدی امضای این قراردادها را دنبال می کنیم و برای رعایت سلامت کاری، افراد مذاکره کننده را به حداقل رسانده و اعلام کرده ایم که مذاکرات باید در ساختمان وزارت نفت انجام شده و همه مذاکرات نیز ضبط شود.

قرارگاه خاتم الانبیا در برخی فازهای پارس جنوبی کار می‌کند

وزیر نفت درباره اجرای طرح های توسعه میدان های نفتی دریای خزر، خاط نشان کرد: تولید نفت در خزر تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه موضوعی ملی است.

زنگنه یادآور شد: تولید نفت در خزر بسیار گران قیمت است و ممکن است هزینه آن تا 30 دلار برای هر بشکه هم برسد.

وی افزود: تفاهمنامه های با شرکت‌هایی مانند لوک اویل روسیه، یک شرکت نروژی و شرکت ملی نفت آذربایجان برای توسعه میدان های دریای خزر امضا شده است.

زنگنه در پاسخ به سوالی درخصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای خروج نهادهای نظامی از پروژه های اقتصادی، اظهار داشت: در این باره اطلاعی ندارم و چیزی به ما ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد: البته قرارگاه خاتم الانبیای سپاه در برخی فازهای پارس جنوبی کار می‌کند که بخش عمده آن سال آینده به پایان می رسد.

ایجاد شرایط بهتر با طرح برندینگ

وزیر نفت در خصوص اجرای طرح برندینگ  نیز تصریح کرد: برنامه ما این بود تا با اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (برندینگ) شرایط مساعدتری بر جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد شود.

رقم 55 دلار محافظه کارانه است

وزیر نفت درخصوص نرخ نفت در بودجه گفت: برای بودجه سال 97 قیمت نفت 55 دلاری در نظر گرفته شده است.

زنگنه خاطر نشان کرد: با توجه به این که اکنون قیمت نفت بالای 60 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود، رقم 55 دلار برای هر بشکه محافظه کارانه است.

تهاتری با روسیه نداریم

زنگنه در خصوص ترکمنستان تصریح کرد: پس از قطع صادرات گاز ترکمنستان، گازی از این کشور وارد نکردیم اما مقداری سوآپ انجام شد.

وی تاکید کرد: ترکمنستان علیه ما به داوری مراجعه کرد و ما نیز معتقدیم آنها به ما خسارت زده اند و باید جبران کنند.

وزیر نفت ادعای تهاتر نفت با جنگنده های روسی را نیز تکذیب کرد و گفت که دو کشور صرفا در حوزه صنایع نفت و گاز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن