طرح انقراض فعالین محیط زیست در ایران کلید می‌خورد؟

نوشتن از پلاسکو چقدر سخت بود؟ نوشتن از قطار سوخته و خاکستر شده تبریز به مشهد چقدر سخت بود؟ نوشتن از نفتک‌کش شعله‌ور سانچی چقدر سخت بود؟ و حالا نوشتن از یک هواپیمایی که به جای پرواز سقوط کرد چقدر سخت خواهد بود؟ نوشتن از هواپیمایی که همکارانت را به همراه دارد چقدر سخت خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» در 29 بهمن سال 1396 هم حادثه تلخی رقم خورد و یک هواپیما که ساعت 5 صبح از تهران به یاسوج پرواز کرده بود، ‌از صفحه رادار محو شد و بعد خبر از سقوط این هواپیما رسید. هواپیمایی که 60 مسافر و 6 خدمه داشت.

در این مقاله قصد آن را نداریم که این حادثه را از دیدگاه استانداردهای بین‌المللی هوانوردی بررسی کنیم. بلکه آنچه که مد نظر این مقاله است اعلام حضور چند فعال محیط زیست در بین مسافران این پرواز است.

جامعه محیط زیست ایران، هنوز از شوک اعلام خبر خودکشی عجیب و غریب و سرتا پا ابهام یک فعال محیط زیست در زندان خارج نشده است. هنوز تیتر خبرهای خبرگزاری‌ها خودکشی کاووس سیدامامی، استاد جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق بر صفحات مجازی مربوط به محیط زیست خودنمایی می‌کند.

او به اتهام جاسوسی بازداشت بود. به اتهام جمع‌آوری اسناد طبقه‌بندی شده کشور در حوزه‌های استراتژیک.

و در نهایت پس از 18 روز بازداشت خبر خودکشی این استاد دانشگاه منتشر شد.

پس از اعلام خبر این خودکشی عجیب و غریب، خبر شوک آور دیگری نیز در خبرگزاری‌ها منتشر شد. خبر بازداشت کاوه مدنی، معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت‌های اجتماعی فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست. هرچند روز بعد کاوه مدنی در دفتر خود حاضر شد اما خبر بازداشتش را تکذیب نکرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان کل تهران، گفته بود: کاووس سیدامامی از شواهد علیه خود آگاه بود و خود نیز به گناهش اعتراف کرده بود و از همین رو دست به خودکشی زد.

البته سیدامامی به همراه 9 نفر فعال محیط زیست دیگر دستگیر شده بودند.

دیروز اعتمادآنلاین بعد از خبر سقوط هواپیمای تهران به یاسوج، در خبری از حضور چند فعال وحیط زیست در این هواپیما خبر داده بود. در خبر این خبرگزاری آمده است که حداقل 7 نفر از سرنشینان پرواز تهران-یاسوج از فعالان محیط زیست بوده‌اند و هفت نفر دیگر هم احتمالا در همین حوزه فعالیت داشته‌اند.

اعتماد آنلاین این خبر را به نقل از محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نوشته است. در این خبر به نقل از تابش آمده است «حادثه تاسف‌بار سقوط هواپیما در مسیر یاسوج که منجر به جان باختن ده‌ها تن از سرنشینان و کادر هدایت‌کننده هواپیما شد، و جمعی از متخصصان متعهد و از خود گذشته محیط زیست و منابع طبیعی که در روزهای اخیر با حضور در مجلس شورای اسلامی از تلاشگران این عرصه و فعالیت‌های آن‌ها مستندا دفاع نمودند را به کام مرگ کشید، موجب تاسف و تاثر فراوان شد.»

اعتماد آنلاین نوشته است که حداقل هفت نفر از کشته‌شدگان دارای فعالیت جدی در حوزه محیط زیست هستند.

این خبرگزاری اسامی این افراد را به شرح زیر آورده است:

محمد فهیمی؛ کارشناس حیات وحش در NGO خزندگان پارس و خواهرزاده هوشنگ ضیایی از پیشکسوتان حوزه محیط زیست. [هادی فهیمی؟]

– علی فرزانه، از فعالان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

– سیدرضا فاطمی‌طلب، محقق کشاورزی و منابع طبیعی و عضو گروه محیط زیست دانشگاه آباده

– احمد چرمیان، عضو گروه محیط زیست دانشگاه آباده

– خلیل آهنگران، عضو گروه محیط زیست دانشگاه آباده

– مژگان نظری، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته برنامه‌ریزی، مدیریت و آموزش محیط زیست و از فعالان این حوزه

– بهنام برزگر، سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بیله‌سوار

البته گویی سازمان حفاظت محیط زیست خبر فوت بهنام برزگر در این سانحه هوایی را تکذیب کرده است. این سازمان در کانال تلگرامی خود اعلام کرده است که «طى تماس با اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل، حضور بهنام برزگر از همکاران این سازمان در پرواز تهران-یاسوج صحت نداشته و درستى مطالب و اسامى منتشر شده دیگر توسط اعتماد آنلاین نیز به عهده آن رسانه مى‌باشد».

اعتماد آنلاین چند نام دیگر هم منتشر کرده است که به گفته این خبرگزاری این افراد هم به نحوی در فعالیت‌های محیط زیستی ایران فعال بودند. این افراد شامل:

احمد نظری، دکتری تخصصی  و دارای علایق پژوهشی در زمینه‌هایی مانند کنترل آلودگی محیط زیست

– غلامعلی احمدی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه آزاد بهبهان، نویسنده مقاله برنامه‌ریزی برای تغییر رفتار در جهت حفظ محیط زیست

– سلمان شریف آذری، محقق حوزه محیط زیست 

– مهدی جاویدپور، روزنامه‌نگار فعال محیط زیست

– حامد امیری مهندس کشاورزی، محقق علوم و تکنولوژی محیط زیست

– سیدبهزاد سیادتی، کارشناس ارشد زمین‌شناسی

– اردشیر راد، مهندس کشاورزی و منابع طبیعی

– مصطفی رضایی، کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی

– علی زارع، محقق حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

ایران در 2018 رکورددار مرگ فعالین محیط زیست می‌شود

چندی پیش خبری در «انرژی امروز» منتشر شد که نشان میدهد در سال 2017 رکورد مرگ فعالین‌ محیط زیست در دنیا شکسته شده است.

با دستگیری فعالین محیط زیست در ایران، و مرگ سیدامامی و کشته شدن این تعداد فعال محیط زیستی در حادثه سقوط هواپیما، احتمالا ایران در سال 2018 به عنوان رکورددار مرگ فعالین محیط زیست شناخته خواهد شد.

البته به این جمع باید اضافه شود تعداد محیط بانانی که قربانی سوددجویی شکارچیان غیرمجاز قرار می‌گیرند. محیط بانانی که حتی به جرم حفاظت از محیط زیست هم اکنون در زندان هستند.

کسانی که راه دشوار حفاظت از محیط زیست را چه در ایران و چه در تمام دنیا انتخاب کرده‌اند کاملا واقفند که این راه راهی نیست که به ثروت و دارایی و حتی به آرامش ختم شود. تا زمانی که توسعه اقتصادی وجود دارد نبرد بین محیط زیست و پول و سرمایه هم ادامه خواهد داشت.

اما آنچه که مسلم است، فعالیت محیط زیستی در کشورهای در حال توسعه، خطرناک‌تر از تمام دیگر کشورهاست. در چنین کشورهایی که پروژه‌های عظیم صرفا به خاطر ثبت در رزومه کاری سیاست‌مدران به بهره‌برداری می‌رسد بدون اینکه ابعاد زیست محیطی این پروژه‌ها بررسی شود، امنیت فعالین‌ محیط زیست همیشه در هاله‌ای از ابهام بوده است.

در وضعیت کنونی ایران،‌ که محیط زیست در رده آخر توجهات دولتمردان در تمامی دولت‌ها قرار داشته است، و در حالی که گونه‌های کمیاب حیات وحش ایران در حال انقراض هستند و در حالی که جنگل‌ها خشک می‌شوند، ‌تالاب‌ها به برهوت تبدیل می‌شوند، دشت‌ها فرونشست‌هایی چندین برابر استانداردهای جهانی را تجربه می‌کنند، رودخانه‌ها بی‌آب‌تر می‌شوند، گرد و خاک بی‌حیاتر می‌شود، بی‌آبی بی‌داد می‌کند، هوا آلوده‌تر می‌شود، و… محیط زیست بی‌رمق‌تر، به نظر می‌رسد فعالین محیط زیست و دلسوختگان این عرصه بیش از خود محیط زیست برای انقراض خودشان تلاش می‌کنند!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن