رگ سفید خاموش شد؛ چون ژنرال ها بودند عامل فوران پر نشدن چاه و عمل نکردن تجهیزات بود

رییس کنترل فوران معاونت حفاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، گفت: فوران وصف غم انگیز حفاری است. اولین حفاری در سال ۱۲۸۸ در مسجد سلیمان صورت گرفت. ۱۵ سال فوران صورت گرفت. در رگ سفید ۴ فوران صورت گرفت که دو فوران از سطح و دو فوران از عمق مهار شد. 

به گزارش خبرنگار انرژی امروز،  بابا احمدی اظهار کرد: علت فوران چاه رگ سفید پر نشدن چاه و خوب عمل نکردن تجهیزات بود. رگ سفید دومین چاه در میادین نفتی از لحاظ ذخیره گاز است.  در رگ سفید ۱۴۷ نیز اتفاقی در عمق ۱۳۳۲ رخ داد. تمام اتفاقات و فورانات در قسمت میانی رگ سفید رخ داد.  Observe نیز در ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر بالاتر صورت گرفت.  

رییس کنترل فوران معاونت حفاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خاطرنشان کرد: تمام فورانات در ایران ناشی از پر نکردن چاه است. درست عمل نکردن پرسنل و تجهیزات نیز دخیل است اما مهمترین مساله پر نکردن چاه بود. وارد مخزن شدن یک تولد است و باید از آن مراقبت کرد. 

بابا احمدی گفت: در رگ سفید ۱۴۷ بیش از هزار تن ضایعات را خارج کردیم. کسی از ۲۵۰ متری چاه کسی نمیتوانست رد شود.  در ۱۵ متری چاه ۳.۵ ریشتر لرزش داشتیم. از نظر ارتعاش ۱۷۰ دسیبل ارتعاش صوتی وجود داشت که بسیار آزاردهنده بود.  ما با این شرایط کار کردیم. عملیات bottom kill بسیار موفق بود. یه بار موفق بودیم چاه را از بالا مهار کنیم اما ابزار تحمل شدت گرما و حرارت را نداشت. سعی کردیم طوری طراحی کنیم که کمتر از مهار استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزن ما را به دردسر هم میاندازد، گفت: شش بار تریپ در ۱۵ روز انجام دادیم و اتفاقی نیافتاد که نیم دهنده وزن کافی بوده است.  

رییس کنترل فوران معاونت حفاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درمورد علا عدم استفاده از گل روغنی نیز گفت: تریپ تانک میکسر ندارد و جایی که میکسر ندارد نمیتوان گل روغنی را میکس کنیم.  وقتی وضعیت چاه حساس است حتی یک بشکه هم نیازمند احتیاط است.  

بابا احمدی همچنین گفت: شاغلین در دکل های حفاری باید مهارت داشته باشند. کار حفاری ۳۳ روزه تمام شد چراکه ژنرال ها آنجا بودند. آموزش باید با مهارت انجام شود.

وی درمورد علت انجام top kill، تصریح کرد:جایی که چاه فوران می کند؛ top kill هم انجام می شود تا زمانی که bottom kill به نتیجه برسد. دکل اما در جایی افتاد که انتظار نمی رفت و ۲۸ روز تلاش کردیم تا تاج چاه را از دست ندهیم. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن