چهره غم‌انگیز تغییرات اقلیم در انقراض گونه‌ها+فیلم

در حال حاضر تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل مهم در انقراض گونه‌هاست. افزایش شرایط خشکسالی ممکن است به‏صورت غیر مستقیم یا مستقیم بر جمعیت حیات وحش تاثیرگذار باشد. خشکسالی در طی چند سال اخیر جدی‌‌ترین تهدید حیات وحش در بسیاری از مناطق و زیستگاه‌ها بوده است. تغییر اقلیم در حال تغییر الگوی زندگی تمام اشکال حیات بر روی کره زمین است.

به گزارش «انرژی امروز» یک اقلیم در حال تغییر گیاهان و حیوانات را مجبور به مهاجرت به منظور بقاء می‌کند و این تغییر رفتار و مهاجرت‌های اجباری بی‌شک به نفع گونه‌ها تمام نخواهد شد و در دراز مدت انقراض آنها را سبب خواهد شد.

اتفاق بدتر این است که به دلیل توسعه ناپایدار قبلا زیستگاه‌ها دچار تخریب و از هم گسستگی شده‌اند و عملا کارایی خود را  به عنوان زیستگاه‌های با کیفیت و سودمند برای حیات وحش از دست داده‌اند و تغییر اقلیم فشار مضاعفی را بر حیات وحش تحمیل می‌کند.

وقوع  نوسانات آب و هوایی و خشکسالی گسترده در جهان را معلول افراط گرایی در بهره‌کشی از طبیعت می‌دانند. یکی از مرگ بارترین اثراتی که تغییرات آب و هوایی تا به حال به دنبال داشته، تأثیر بر روی حیات وحش بوده است، تغییرات در درجه حرارت، آب و هوا و پوشش گیاهی، حیوانات را وادار می‌کند تا برای زنده ماندن به مناطق خنک‌تر زمین کوچ کنند، که این موضوع به احتمال زیاد بر روی حیات این حیوانات تأثیر خواهد گذاشت.

طبق آمارهای IPCE  کمیته بین الدولی تغییر اقلیم، افزایش دما تا سال 2100، دو تا 7.5 درجه خواهد بود. IUCN، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، نیز در این زمینه آماری را ارائه داده که تا سال 2100، 1.4 تا 5.8 درجه افزایش دما خواهیم داشت، طبق این آمارها 35 درصد از پرندگان، 52 درصد از دوزیستان و 71 درصد از مرجان‌ها در شرایط متاثر از تغییرات اقلیم قرار دارد.

این میزان تغییرات دمایی باعث انقراض گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی می‌شود.

بیشترین میزان انقراض حیوانات در آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در جریان است.

خطر انقراض برای حیوانات از 2.8 درصد حالا به 5.2 درصد رسیده و افزایش درجه حرارت زمین نیز که پیشتر 2 درجه پیش بینی شده بود حالا به 4.3 درجه سلسیوس رسیده است. با این وجود، 16 درصد از گونه‌های جاندار در سراسر کره زمین در معرض خطر شدید قرار دارند.

16 درصد شاید در برابر 95 درصد رقم کمی باشد اما انقراض‌های بزرگ زمانی رخ می‌داد که انسان‌ها هنوز پا به کره زمین نگذاشته بودند و انقراض‌های دسته جمعی مربوط به تغییرات خاص آن دوران بود. اما 16 درصد از گونه‌های جانوری که شامل میلیاردها جانور و صدها هزار گونه می‌شود حاصل مستقیم فعالیت‌های بی‌رویه انسانی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد گونه‌هایی که بین سال‌های 2000 تا 2065 از دست خواهیم داد از 65 میلیون سال گذشته بیشتر است.

این ویدئو غم انگیز را Paul Nicklen عکاس نشنال جئوگرافی رو صفحه اینستاگرامش گذاشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن