برای شرکت‌های E&P ایرانی کار داریم رسانه‌های خارجی درباره قرارداد با روس ها شیطنت کردند

وزیر نفت با ابراز خشنودی از عقد قرارداد توسعه و برآورد میادین نفتی سپهر و جفیر در آستانه سالگرد ملی شدن صنعت نفت،  گفت: احداث شرکت های e&amp.p جزو سیاست های کلی نظام بود اما عده ای آمدند و گفتند اینها گرگ اند و گرگ زاده آخر گرگ میشود.  سپس بعد از مدتی میایند و میگویند ما این ها را راه انداختیم مانند پتروپارس که میخواستند ما را به خاطرش زندانی کنند اما اکنون میگویند پتروپارس کار ماست. 

به گزارش خبرنگار انرژی امروز، بیژن زنگنه در مراسم امضای سومین قرارداد جدید نفتی اظهار کرد: ما میخواهیم تجربه کسب شود، در اجرای طرح ها نیاز به تجربه است و باید از تجربه ها استفاده کنیم.  در انتخاب شرکت انرژی پاسارگاد برای اجرای چنین پروژه عظیم و پیچیده ای است دو ملاک تجربه قبلی(چراکه شرکت های e&amp.p شرکت های پیمانکاری هستند) و تامین مالی است. این شرکت یک قرارداد ۱.۸ میلیارد دلاری را با موفقیت در دو سال قبل در حوزه گاز اجرا کرده بود.  

وی افزود: این جوان شرکت  گسترش انرژی پاسارگاد نیز مورد توجه منا بود که فهم درستی از مسائل اقتصادی پروژه داشتند.  

وزیر نفت اظهار کرد: برخی رسانه های خارجی شیطنت کردند و در گذشته گفتند ۸۰ درصد عواید میدان از آن روس هاست اما ۵ درصد شامل حالشان میشد.  در این پروژه هم کمتر از ۳ درصد عاید شرکت گسترش انرژی پاسارگاد میشود.  این شیطنت عمدی بود که رسانه های خارجی کردند. 

زنگنه تصریح کرد: بیش از ۲.۴ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری مستقیم میشود.  ۳۰ ماه برای رسیدن به اولین تولید زمان زیادی نیست.  این کار در آستانه ملی شدن صنعت نفت کار مهمی است.  یک بار گفتم انقلاب نفت را ملی کرد چراکه ملی شدن نفت یعنی خودمان تصمیم گیری کنیم.  همه تصمیم گیری های قبل از انقلاب در لندن صورت میگرفت و حتی در آمریکا هم نبود.  مهم است که شرکت های ما قوی و درست شوند.  

وی تصریح کرد: ما برای تمام شرکت های e&amp.p اگر بتواند تامین مالی کنند و کار کنند، کار داریم. باید توان فنی داشته باشند و بتوانند منابع مالی هم تامین کنند. ما هم از طریق  صندوق توسعه ملی حمایت میکنیم.  شرکت ها رقابت منفی  نداشته باشند ما برای همه کار داریم،  نگران نباشند. هم در قراردادها با خارجی ها و هم غیر از آن کار داریم. روش های epc و … هم کار هست و نزدیک به ۶ میلیارد دلا  پروژه است که در سال آینده امیدواریم قرارداد مربوطه را ببندیم. 

وزیر نفت گفت: ۶۷ سال است که از ملی شدن صنعت نفت می گذرد و امیدواریم بتوانیم کارمان را با اقتدار و قدرت پیش ببریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن