پارادایم نوین در مشارکت های نفتی بلوک شرق

روسیه از مدت ها پیش در تلاش بود در بحبوحه درگیری های فزاینده با آمریکا، همکاری خود در زمینه انرژی با چین را افزایش دهد. به همین منظور نیز مقامات روسنفت از پیشنهاد خرید 14 درصد از سهام شرکت توسط شرکت چینی چاینا انرژی CEFC در ازای پرداخت 9 میلیارد دلار استقبال نمودند. تحت این قرارداد، صندوق سرمایه دولتی قطر و گلنکور عمده سهمشان در روسنفت را به شرکت چینی واگذار نموده و دسترسی به میلیون ها بشکه صادرات نفت روسی برای شرکتی که در صنعت انرژی چندان شناخته شده نبود هموار شد.

اما با پرداخت بخشی از مبلغ قرارداد به روسنفت، تحقیق و تفحص مقامات چین درباره چایناانرژی آغاز و رئیس شرکت متهم به ارتکاب جرائم اقتصادی و در نهایت استعفا گردید. نتیجه این اقدام، چیزی نبود جز تعلیق قرارداد قابل توجه روسیه و چین.

بنا به اظهارات مقامات چینی، این اقدامات درپی هشدار رئیس جمهور زی جین پینگ به فعالان بخش خصوصی و مصون نماندن هیچ میلیاردری در کشور از ذره بین مسئولان صورت گرفته است.

به گزارش رویترز، پرداخت مبلغی قابل توجه از سوی شرکت چینی به روسنفت، کار را برای عقب نشینی هر یک از طرفین معامله سخت تر نموده است، اما حقیقت چیز دیگری است: کرملین می خواهد چین مالک سهمی در روسنفت باشد و چین نیز از مدت ها پیش تمایلش برای گسترش روابط خود در حوزه انرژی را اعلام نموده، پس باید به زودی شاهد آغاز به کار پروژه هایی عظیم در این حوزه با همکاری دو کشور باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن