هند و چین خواستار تأثیرگذاری بر قیمت نفت هستند

وزیر نفت هند معتقد است به دلیل حجم بالای خرید و مصرف نفت خام ازسوی دو کشور هند و چین و نقش آنها در مناسبات بین المللی، این دو کشور باید در قیمت گذاری نفت خام در بازارهای جهانی بیش از گذشته مؤثر باشند.

دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند بعد از ملاقات با وانگ ایلین، مدیرعامل شرکت ملی نفت چین (CNPC)، با تأکید بر اینکه چین و هند برای تأمین منابع انرژی مورد نیاز خود اهداف خاصی را پیگیری می کنند،تصریح کرد: مصرف کنندگان بزرگ باید تاثیرگذار باشند و قیمت نفت را به سطوح مناسب و منطقی تری سوق دهند.

درحالی که پیش از این نیز هند درخصوص قیمت بالای نفت برای مصرف کنندگان آسیایی در مقابل کشور های غربی ابراز نگرانی کرده بود، برای نخستین نیست که دهلی نو و پکن به دنبال یکپارچه سازی قدرت سیاسی و حجم بالای خرید نفت خود برای کاهش قیمت این محصول در بازار های جهانی هستند؛ هرچند تلاش های پیشین دو کشور به دلیل تنش در روابط و رقابت شدید آنها در عرصه اقتصاد موفقیت آمیز نبوده است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند، چهارشنبه پیش در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو اعلام کرده بود که هند در 25 سال آینده عامل اصلی تقاضا برای انرژی در جهان خواهد بود.درحالی که مجموع تقاضای نفت خام هند حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد، این کشور به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری، به انرژی زیادی نیاز دارد. آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی کرده است تا سال 2040 هند حدود 25درصد از انرژی تولیدی جهان را مصرف کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن