وسوسه نفت ۱۰۰ دلاری فروپاشی بازار نفت به قیمت رفع چالش های بزرگ اقتصادی عربستان

شایع شده که عربستان سعودی می‌خواهد قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد اما اگر قیمت‌ها تا این سطح صعود کنند، ممکن است بذر رکود بعدی بازار کاشته شود.

مقامات سعودی درآمدهای بیشتری را برای بودجه خود و قیمت نفت بالاتر را برای تقویت ارزش عرضه عمومی اولیه سهام آرامکو می‌خواهند. اما تفکرات کوتاه مدت ممکن است نه برای آنها، بلکه برای قیمت‌های نفت و در نتیجه دوام تقاضا برای نفت، دردسرساز شود.

در دهه گذشته در حالی که قیمت نفت مواقعی از ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور می‌کرد به مدت خیلی طولانی در بالای این سطح نمی‌ماند. در سال ۲۰۰۸ زمانی که قیمت نفت به ۱۵۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، بدنبال آن بحران مالی و رکود شدید آمریکا اتفاق افتاد. سپس در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ که قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود، شیل آمریکا بازار را با موج عرضه جدید به زانو درآورد.

اگر عربستان سعودی دوباره قیمت‌های نفت را سه رقمی کند و مطمئنا این مسئله در مقطع کنونی تنها یک شایعه است، راه‌های زیادی وجود دارد که شرایط را برای یک ریزش قیمت دیگر مهیا می‌کند.

نخست اینکه قیمت نفت به دلیل قوی بودن تقاضا افزایش پیدا می‌کند و تنها محدودیت عرضه اوپک دخیل نیست. نفت ۱۰۰ دلاری سریعا به نرخ رشد بالای تقاضا پایان می‌دهد.

متعاقبا، نفت ۱۰۰ دلاری احتمالا بر رشد اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذاشت. احیای اقتصادی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تقریبا به یک دهه رسیده است که بسیار طولانیتر از میانگین مدت بهبود است. تاریخ نشان می‌دهد که در آینده نه چندان دوری با یک رکود دیگر مواجه خواهیم شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن