آیا عربستان به درخواست نفتی آمریکا پاسخ مثبت می دهد؟

درخواست کابینه ترامپ از عربستان و سایر اعضای اوپک مبنی بر افزایش تولید نفت بالغ بر 1 میلیون بشکه در روز، خبری بود که تعجب برخی تحلیلگران حوزه انرژی را دربر داشت.

این نخستین بار نبود که آمریکا از عربستان درخواست نموده برای جلوگیری از افزایش قیمت، تولید را افزایش دهد. رئیس جمهور سابق آمریکا، بوش نیز در اوایل 2008 از عربستان همین درخواست را داشت، اما با وجود امتناع عربستان از اجابت درخواست بوش، بحران مالی مشکل نفت گران قیمت را برطرف ساخت.

در 2012 و به دنبال ائتلاف بین المللی برای تحریم ایران که منجر به کاهش صادرات نفت ایران بالغ بر 1 میلیون بشکه در روز شد، دولت اوباما بار دیگر از عربستان درخواست کرد تولیدش را افزایش دهد.

اکنون، آمریکا خودش را یکبار دیگر در موقعیت 6 سال قبل می بیند. قیمت نفت افزایش یافته و احتمال تحریم ایران، شایعاتی مبنی بر افزایش بیش از حد قیمت را بر سر زبان ها انداخته است. اما آنچه این بار غیرمعمول به نظر می رسد، میزان تولید درخواستی کابینه ترامپ است: افزایش تولید به میزان 1 میلیون بشکه در روز.

به گزارش تحلیلگران بلومبرگ، اما این بار واکنش عربستان به درخواست افزایش تولید آمریکا بسیار انعطاف پذیرتر نسبت به گذشته به نظر رسیده و به گفته دبیرکل اوپک، توئیت ترامپ در ماه آوریل، محاسبات کارتل را تحت تاثیر قرار داده و اعضا احساس کردند نیاز است از افزایش بیش از حد قیمت ممانعت بعمل آید.

در نشست چند روز قبل سران اوپک در کویت برای اتخاذ استراتژی جدید پیش از نشست 22 ژوئن و با وجود انجام مذاکرات پشت درهای بسته، اما برخی مقامات اوپک قول دادند عرضه باثبات نفت برای مواجهه با افزایش تقاضا و جبران کاهش عرضه در برخی نقاط جهان همچنان ادامه یابد.

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که وزرای انرژی عربستان و روسیه موافق افزایش تولید هستند، اما هنوز بر سر میزان آن توافقی حاصل نشده. روسیه خواستار افزایش تولید در حدود 1 میلیون بشکه در روز یا بیشتر است، اما عربستان میزان متعادل تری را هدف قرار داده است.

به گزارش بلومبرگ، دلایل متعددی وجود دارد که چرا اوپک این بار نسبت به درخواست آمریکا حساسیت بیشتری نسبت به سال های گذشته دارد.

از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، وی بارها صراحتا حمایت خود از مواضع عربستان را اعلام کرده و درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور، جنگ با یمن و مسائلی از این قبیل که باعث رنجش مقامات سعودی شود اظهارنظر نکرده است. علاوه بر آن، موضع ترامپ در قبال ایران بسیار سختگیرانه تر از سایر روسای جمهور آمریکاست، مسئله ای که بسیار به مذاق مقامات سعودی خوشایند است.

در عین حال، دولت سعودی به رهبری شاهزاده جوان محمد بن سلمان، سیاست خارجی بسیار تهاجمی را اتخاذ نموده و منتظر فرصتی برای درگیری با ایران است. اقدامی که سعودی ها برای دست یازیدن به آن نیازمند حمایت آمریکا هستند، بنابراین فراهم ساختن آسودگی واشنگتن و عرضه نفت به میزان کافی، بهای اندکی است که عربستان برای این حمایت باید بپردازد.

اگرچه، این بار شرایط بازار نفت هم نسبت به سال های گذشته بسیار متفاوت است. یک دهه قبل، آمریکا وابستگی شدیدی به واردات نفت داشت و این نقطه ضعفی بود که عربستان با تکیه بر آن توانست به درخواست دولت آمریکا کم توجهی نماید. اما این وابستگی طی سال های گذشته به تدریج از میان رفته و اکنون، این عربستان است که باید بابت افزایش سریع تولیدات شیل آمریکا نگران باشد.

سهم بازار عربستان در مقابل شیل آمریکا، روایتی است که طی سال های گذشته به انحاء مختلف در رسانه ها مطرح گشته و هرگونه نوسان قیمت نفت می تواند در بهبود یا بدتر شدن اوضاع به نفت عربستان موثر باشد.

در مجموع به نظر می رسد عربستان از دلایل کافی برای اعلام آمادگی در مورد افزایش تولید نفت برخوردار است، اما باید بتواند سایر اعضای کارتل را به اجابت خواسته آمریکا راضی نماید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن