خشم ترامپ، آرامش اروپا

رئیس جمهور آمریکا پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه ۷ رسما امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت. واکنش اعضای جی هفت به این اقدام ترامپ آرام بود. سناتور مک‌کین در پیامی مخالفت خود را با این اقدام ترامپ اعلام کرد.

واکنش آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه ۷ و بازگشت به برلین خویشتن‌دارانه بود. یکی از سخنگویان دولت آلمان در این باره گفت که آلمان از بیانیه پایانی جی هفت در کانادا حمایت می کند.

یکی از سخنگویان دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، نیز در باره بیانیه پایانی جی هفت گفت: «ما مفاد این بیانیه را که از طرف همه سران شرکت‌کننده در این نشست امضا شده، می پذیریم و به آن عمل می کنیم.»

کاخ الیزه در پاریس در بیانیه‌ای خواستار تبعیت از قوانین همکاری بین‌المللی شد. در بیانیه کاخ الیزه که روز یکشنبه (۲۰ خرداد ۱۰ ژوئن) منتشر شد از جمله آمده است: «همکاری‌های بین‌المللی نباید از فوران خشم و سخنان مخرب تاثیر پذیرند.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز همه اتهامات ترامپ به خود را رد کرد. دفتر نخست وزیری کانادا اعلام کرد: «ما به طور متمرکز به نتایج به دست‌آمده در نشست جی هفت می‌پردازیم.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با نگرانی سخنان ترامپ را چیزی بیشتر از یک خشم کودکانه یا سخنانی برای جلب توجه دیگران دانسته و از جمله در این باره نوشته است که رئیس جمهوری آمریکا با این اقدام خود ارزش‌هایی را تضعیف می‌کند که باید گروه هفت را تقویت کند.

جان مک‌کین، سناتور حزب جمهوری‌خواه آمریکا ، که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال  ۲۰۰۸ میلادی بود، پس از سخنان ترامپ در ترد بیانیه مشترک گروه موسوم به جی هفت متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان، پیامی به این نشست فرستاد.

مک‌کین در این پیام که برای متحدان ما ارسال شده، از جمله نوشته است: «بیشتر اعضای دوحزب بزرگ آمریکا همچنان به اتحادی که مبنایش ارزش های مشترک ۷۰ ساله است، پایبند هستند.» او در ادامه نوشته: «آمریکاییان در کنار شما هستند، اگرچه رئیس جمهوری ما این کار را نمی کند.»

خشم ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا صبح شنبه (۹ ژوئن ۱۹ خرداد)، حدود پنج ساعت پیش از پایان نشست مشترک سران هفت کشور صنعتی جهان کانادا را ترک کرد. یکی از علت‌های این اقدام، دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون عنوان شده که مطابق برنامه قرار است سه روز بعد در تاریخ ۱۲ ژوئن در سنگاپور انجام شود.

 جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پس از پایان اجلاس کشورهای صنعتی گروه ۷ اعلام کرد که تعرفه های جدید آمریکا علیه کانادا و اتحادیه اروپا اهانت‌آمیز هستند و کانادا نیز در واکنش به این اقدام آمریکا سیاست تعیین عوارض گمرکی بر محصولات آمریکایی را از نخستین روز ماه ژوئیه به‌مورد اجرا خواهد گذاشت.

 تعیین عوارض گمرکی جدید بر کالاهای ساخت آمریکا در واکنش به سیاست وضع تعرفه‌های گمرکی بر روی آلومینیوم و فولاد از سوی آمریکا صورت گرفته است. همین سخنان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بود که خشم ترامپ را برانگیخت.

 ترامپ در پست توییتری خود ترودو را متهم به بی‌صداقتی کرد و او را فردی ضعیف خواند. این در حالی است که کانادا یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

 ترامپ در پست توییتری خود نوشت که با عزیمت از اظهارات غلط نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس مطبوعاتی‌اش که پس از پایان اجلاس برگزار شد و همچنین با توجه به این نکته که کانادا عوارض گمرکی سنگینی بر محصولات کشاورزان، کارگران و شرکت‌های آمریکایی وضع کرده، آمریکا از بیانیه پایانی حمایت نمی‌کند.

بیانیه‌ای که تایید و بعد تکذیب شد

 آمریکا و سایر کشورهای شرکت‌کننده در بیانیه هشت صفحه‌ای پایانی اجلاس کشورهای صنعتی گروه ۷ به رغم اختلاف نظرهای فراوان، مشترکا در آخرین دقایق از بازرگانی آزاد و عادلانه دفاع کردند.

 در بیانیه‌ پایانی که امضای ترامپ را نیز بر خود دارد اعلام شده بود که کشورهای صنعتی خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی هستند و برآنند تا از کمک‌های حمایت‌گرایانه خود از محصولات داخلی بکاهند.

 نشست بعدی گروه موسوم به جی هفت متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان قرار است در تابستان سال ۲۰۱۹ در فرانسه برگزار شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن