گرمای هوا عامل افزایش آلودگی هوا توسط پتروشیمی تبریز

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: عمده آلودگی منطقه کجوار به دلیل voc، مرکاپتان‌ها و گازهای خروجی زباله‌سوز است، اما موضوع اصلی این است که حادتر شدن این مساله به دلیل گرمای هوا و تبخیر بیش از اندازه حوضچه‌های موجود است.

حسن عباس نژاد در خصوص آلودگی پتروشیمی تبریز اظهار داشت: بحث آلودگی پتروشیمی مربوط به هوا و مربوط  به VOC است و پالایشگاه نیز عمدتا مرکاپتان‌ها و گازهای خروجی از زباله سوزها است.

وی ادامه داد: عمده آلودگی که در آن منطقه احساس می‌شود از این سه ناحیه می‌تواند باشد اما موضوع اصلی این است که حادتر شدن این مساله به دلیل گرمای هوا و تبخیر بیش از اندازه حوضچه‌های موجوداست.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان در خصوص عملکرد این سازمان در مقابل آلودگی‌ها توضیح داد: برابر وظیفه‌ای که بر عهده سازمان محیط زیست است در مواقعی که آلودگی تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی باشد معرفی به دادگاه صورت می‌گیرد و اخیرا موضوعی که بررسی شد اعمال برنامه‌های مدیریت در خصوص حذف VOCها از پتروشیمی و مرکاپتان‌ها از پالایشگاه و گازهای خروجی زباله‌سوز بود.

وی افزود: به پالایشگاه نفت تبریز و پتروشیمی برنامه عملیاتی داده شد که بر اساس آن برنامه نسبت به حذف گازهای مخرب اقدام کنند و در خلال این موضوع نیز منطقه‌ای برای درختکاری به عنوان منطقه زوم حفاظتی برای کاهش آلودگی انتخاب شد.

عباس‌نژاد با اشاره به اصلاح سیستم‌های تصفیه پتروشیمی و پالایشگاه تاکید کرد: در پتروشیمی پروژه‌ای به نام RTO اجرا می‌شود که برای حذف VOCها از سیستم حوضچه‌های پتروشیمی است؛ VOCها همان ترکیبات فرار حوضچه‌ها هستند.

وی تصریح کرد: با هماهنگی دادستان به صورت ماهانه بر روی اجرای این پروژه نظارت می‌کنیم و پیشرفت فیزیکی را نیز به دادستان تبریز منعکس می‌کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا زمانی برای اتمام این پروژه تعیین شده یا خیر، توضیح داد: تا آخر سال 97 این پروژه در پتروشیمی به اتمام خواهد رسید اما پروژه شاخصی که در پالایشگاه انجام شده پروژه‌ای به نام TGT است که اخیرا  برنامه زمانبندی برای آن داده شده و تا پایان سال 98 این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ابراز کرد: اگر این پروژه به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد آلودگی در آن منطقه متصور نخواهیم بود، سارمان محیط زیست به صورت شبانه‌روزی بر روی اجرای این پروژه‌ها نظارت دارد و مواقعی که احتمال آلودگی وجود داشته باشد با هماهنگی پتروشیمی و پالایشگاه اصلاحات صورت می‌گیرد.

عباس‌نژاد خاطرنشان ساخت: حداکثر تلاش این است که حداقل آلودگی وجود داشته باشد و ما هم با گشت‌های شبانه روی این موضوع نظارت داریم و برای ما سلامت مردم مهم‌تر از پالایشگاه و پتروشیمی است و هرجا تخطی دیده شود مطابق با ماده 688 برخورد صورت خواهد گرفت

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن