شایعه آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی، شاخص بورس را بالا برد

شاخص بورس امروز (شنبه) تحت تاثیر شایعه مربوط به آزاد شدن فروش ارز صادراتی پتروشیمی ها در بازار ثانویه، با سه هزار و 77 واحد رشد، رکوردی جدید را به ثبت رساند و در جایگاه 111 هزار و 877 واحدی قرار گرفت.

انتشار شایعه آزاد شدن شرکت های پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین برای فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه ارز، سبب جهشی بزرگ در معاملات امروز بازار بورس شد و صف های طولانی خرید سهام این شرکت ها شکل گرفت.

برخی رسانه ها امروز ادعا کرده بودند که پتروشیمی‌ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ 4200 تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی دربازار ثانویه رفع تعهد ارزی خواهند کرد.

به ادعای این رسانه ها، دولت دیگر مکلف نخواهد بود که دلار دولتی را به بخش تولید بدهد و تنها برای واردات کالاهای اساسی و دارو، دلار موسوم به 4200 تومانی اختصاص داده می‌شود.

هر چند این ادعا تکذیب شد و احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: «تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در این باره نشده است»، اما تاثیر روانی این شایعه بر کل ساعات معاملات حکمفرما بود.

چنین طرحی در شورای پول و اعتبار مطرح شده، اما تصمیم گیری نهایی آن با دولت است.

بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و پارس (پتروشیمی پارس) با رشد خود، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته و آن را بالا کشیدند.

 رشد دسته جمعی شاخص ها

در معاملات امروز 2 میلیارد و 296 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 231 میلیارد ریال در 83 هزار و 825 نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 902 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 67 واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 47 واحد رشد کرد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و 31 واحد بالا رفت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 239 واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز 6 هزار و 262 واحد بالا رفت.

شیمیایی ها؛ صدرنشین معاملات بورس

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 201 میلیون سهم به ارزش 944 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه فلزات اساسی به ارزش 709 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 424 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه چند رشته ای صنعتی با داد و ستدی به ارزش 319 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 267 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

 رکورد شکنی فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 42 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 275 واحدی قرار گرفت.

همچنین در بازار فرابورس، بیش از 316 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 479 میلیارد ریال داد و ستد شد.

در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و میدکو بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن