طرح احداث مخازن استراتژیک نفت‎خام امسال به ثمر می‎نشیند

مجری طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام از تلاش بی وقفه شرکت متن برای به ثمر نشستن این طرح تا پایان سال جاری خبر داد.

حیدرعلی فرهنگیان، پیشگیری از الزامات کاهش تولید نفت خام در میادین غرب کارون و جلوگیری از نوسانات مرتبط با آن در مواقع اضطراری، تثبیت و استمرار تولید نفت خام و همچنین افزایش میزان صدور نفت خام را از اهداف اصلی طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام برشمرد.

فرهنگیان افزود: با توجه به افزایش نیاز به مخازن ذخیره سازی نفت خام در غرب کارون و همچنین تاکید مدیرعامل شرکت متن در بازدید اخیر از پروژه‌ گوره، مقرر شده است تا پایان سال جاری و با عزم جدی این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، وی ادامه داد: نکته ‌قابل توجه از نظر مالی در طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام این است که این طرح با احتساب هزینه های صورت گرفته و همچنین بودجه‌ای که برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است، همچنان قیمت تمام شده ی رقابتی دارد.

فرهنگیان پیشرفت طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام را بیش از 88 درصد اعلام کرد و گفت: مطالعات فنی توسعه این طرح از سال 1379 آغاز و در سال 1381 به انعقاد قرارداد ختم شد. در ضمن گفتنی است که زیرپروژه‌های این طرح (توسعه پست برق، خط انتقال برق، احداث پست ۶ ۶۶ کیلوولت پروژه گناوه، خط انتقال برق و احداث پست ۳ ۳۳ کیلو ولت پروژه امیدیه) از سال 1386 آماده‌ بهره‌برداری است.

به گفته وی، مخازن نفتی در حال احداث از نوع بتون خاص، ضد زلزله و سیل بوده و کاملاً در زمین مدفون است. ظرفیت این مخازن در مجموع ۵ میلیون بشکه نفت خام در روز است که این مقدار شامل ۲ مخزن یک میلیون بشکه‌ای و ۶ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در دو سایت گوره و امیدیه است که خوشبختانه اغلب فعالیت ها در بهترین مسیر در حال انجام است.

فرهنگیان اظهار کرد: مخازن بتونی در مقایسه با عمر مفید ۲۵ ساله‌ مخازن فلزی، حدود ۵۰ سال عمر دارند و نیاز به سرویس‌های دوره‌ای در این مخازن نیز کمتر است.

همچنین، با توجه به نیاز مناطق نفت خیز این طرح ۷ مخزن فلزی جمعاً به ظرفیت ۳ میلیون بشکه، تا پایان سال ۸۶ در مناطق چهارگانه اهواز احداث و تحویل داده است.

مجری طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام بیان کرد: نیروی‌های شاغل در طرح حدوداً ۲۰۰ نفر هستند و این تعداد در دوره‌ بهره برداری متفاوت خواهد بود که با توجه به وجود نیروهای متخصص در منطقه اولویت اشتغال با نیروهای بومی از ابتدا در دستور کار قرار گرفته است.

فرهنگیان ابراز امیدواری کرد که تا اواخر سال جاری طرح توسعه‌ای مخازن استراتژیک نفت خام با حداکثر استفاده از توان پیمانکاران داخل به ثمر بنشیند و با همراهی همکاران شرکت متن در این طرح، از هیچ تلاش و کوششی در این راه دریغ نخواهیم کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن