فعلا خبری از تخصیص بودجه ریزگردها نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شورای اداری استان فارس، گفت:صدها پروژه در کشور به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی مغفول مانده است که برای مثال می‌توان به ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص یافته به ریزگردهای خوزستان اشاره‌ کرد که تا برنامه‌ای برای این طرح ارائه نشود تخصیص نخواهد یافت.

عیسی کلانتری ادامه داد: تمرکز بیش از حد اختیارات در سازمان مرکزی را باعث طولانی شدن مدت زمان رسیدگی در امور مربوط به ملاحظات زیست محیطی طرح ها وپروژها دانست و افزود: در راهبرد جدید سازمان 99 درصد اختیارات به مدیران کل واگذار شده و نیازی به حضور برای پیگیری اکثر  متقاضیان در تهران نیست.

عیسی کلانتری به اقدامات صورت گرفته در سایر حوزه های مبتلابه محیط زیست کشور چون گرد وغبار خوزستان که 15 سال مردم استان را گرفتار کرده بود و  برای اولین بار در سال گذشته، 12-10 هکتار مبارزه با منشأ غبار شد، نیز اشاره کرد و با اظهار تاسف بیان داشت: در خوزستان برای یک ونیم میلیارد تولیدات کشاورزی 10 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود درحالیکه بابت خسارت گرد وغبار ناشی از بی آبی بایستی 3-2 میلیارد خسارت پرداخته شود و یا  در حالی که در شهرستانی چون زابل بروز پدیده گردوغبار باعث می شود  130-140 روز در سال دید کمتر از یک متر باشد 850 میلیون دلار صرف شبکه گذاری آبیاری می شود درحالیکه آبی موجود نیست.

 کلانتری ادامه داد: مشکل ما در همه کشور ، زیاد مصرف کردن آب است که به غلط لغت بهره وری را به آن چسباندیم و به وضعیتی رسیده ایم که بالای 100صددرصد آب تجدید پذیر را مصرف می کنیم در حالی که کشورهایی با شرایطی مشابه ما مثل اسپانیا فقط 25 درصد آب تجدید پذیر استفاده می کنند و یا همسایگان مان چون هند 33 درصد وکشور پرجمعیتی چون چین 29 درصد.

 عیسی کلانتری، زنده ماندن سرزمین ایران منوط به کاهش مصرف آب است و کشور را فاقد پتانسیل لازم برای مصرف بی رویه وبیش از حد دانست.

 به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان فارس، وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز علیرغم این همه مصرف آب برای حدود 30 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور غذا وارد می شود اظهاراتی چون توان تولید غذا برای یک ونیم میلیارد نفر در ایران را نوعی انحراف افکار دانست و افزود: برای پایداری سرزمین، نباید غیر ممکن را به محیط کشور تحمیل کرد و بایستی به فکر آیندگان و حق زندگی آنها نیز بود.

 کلانتری، محیط زیست را امانت نسل های اینده دانسته و با ذکر برخی تهدیدات برای زیست مندان در طبیعت و برشمردن را ه حل های موقتی که هر از چند گاهی از سوی برخی دلسوزان عرصه محیط زیست ارائه می شود، اصل محیط زیست را آب دانست که چنانچه تأمین شود زیستگاه موجودات حفظ ومشکلی برای تغذیه انان پیش نخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه تهدید کم آبی وبی آبی در وهله اول برای حیوانات وحشی اتفاق می افتد، افزایش آگاهی های مردم، محرم دانستن آنان و وارد کردنشان در حوزه مسائل مبتلا به را باعث کمک به حفظ طبیعت و منابع حیاتی ان است که برخی به غلط با دامن زدن به شائبه امنیتی این مسائل، اطلاع یافتن  مردم از مسائلی چون کاهش ذخایر آبهای فسیلی ، وضعیت بحرانی پسماند در شمال کشور ، مصرف بی رویه آب و..را نمی پسندند و باعث سیاست گذاری غلطی می شوند که تبعات نامطلوب وخسران آفرینی در پی دارد.

  وی، فرهنگ سازی درخصوص رعایت مسائل زیست محیطی، دادن آمار درست به مردم و تصمیم گیری های توسعه ای اصولی مبتنی بر لحاظ نمودن محدودیت های منابع آب  را از مسائل مهم و قابل توجهی است که باید تمام دستگاه ها در این خصوص همکاری کنند.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست، قانون گذاری بدون توجه به پتانسیل موجود را ضربه اساسی به کشور و باعث گمراهی دانست.

 معاون رئیس حمهور با اشاره به خشکیدگی دریاچه های کشور چون ارومیه، بختگان و…تصریح کرد: بهتر است مسبب این وقایع را طبیعت ندانیم چرا که خود ما مسئولان مقصر بوده ایم آن زمانی که مجوز سد در بالادست دادیم یا توصیه به توسعه کشاورزی کردیم، مجوز حفر چاه عمیق در حاشیه تالاب دادیم، حقابه تالاب را در بالادست مصرف کردیم.

وی افزود: هرچند تغییرات اقلیم نیز در این خصوص موثر است اما براساس مطالعات صورت گرفته مثلاً در خصوص دریاچه ارومیه 17.5 درصد خشکیدگی تالاب مربوط به تغییر اقلیم است و بقیه ناشی از سوء مدیریت است.

وی، تشخیص وپرداختن به اولویت ها را در همه سطوح کشور چه ملی و چه استان وحتی شهرستان و روستا به جد از مسئولان مربوطه خواستار شد و با ذکر این نکته که محیط زیست چون زنجیر بهم پیوسته ای است که تغییر در یک قسمت آن باعث بهم ریختن کل آن می شود ، بحران هایی چون شیوع آفات در جنگل های زاگرس را نمونه ای از دخالت های ناآگاهانه ای دانست که سالیان قبل به بهانه مبارزه با سن گندم، بسیاری ازموجودات مفید در اثر مصرف بی رویه آفت کش ها ی خطرناک از بین رفتند.

 عیسی کلانتری، در ادامه اظهار داشت: متآسفانه محیط زیست را برای اهداف کوتاه مدت قربانی کردیم. هر چند اهداف خیری بود که وابستگی کمتر به مواد غذایی باشد اما چون خسارت های زیست محیطی ناشی از ان ملاحظه نشد به مرور تجمیع شده و اکنون با بلای کاهش آب مواجه شدیم.

 معاون رئیس جمهور در ادامه از مسئولان استانی درخواست کرد در تصمیمات استانی خود خیر وصلاح استان را در نظر داشته وبا بهره گیری از پتانسیل های علمی موجود چون دانشگاه شیراز وفرهیختگان استان ، سعی بر اتخاذ تصمیمات صحیح تر باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن