توتال بیاید؛ آمدن بقیه هم جدی می‌شود

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» با اشاره به تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر قراردادهای  نفت و گاز و تأخیر در امضای آنها، گفت: «خواه‌ناخواه تحریم‌های جدیدی که آمریکا وضع کرده بااینکه در حوزه نفت و گاز نیست، می‌تواند تا حدی شرکت‌ها را مردد کند. البته در قراردادهای IPC شرکت‌های خارجی که در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید با ایرانی‌ها همکاری داشته باشند. در قرارداد اخیر با توتال هم قرار بود پتروپارس شریک ایرانی آنها باشد. گویا راجع به پتروپارس و نحوه همکاری بحث‌هایی دارند و ممکن است علت تعویق‌ها بیشتر مربوط به این مسائل باشد.»

وی ادامه داد: «برخلاف آنچه که در داخل کشور در ارتباط با تحریم‌های جدید آمریکا وانمود می‌شود، تحریم‌ها در ارتباط با حوزه نفت و گاز نیست و در ادامه حضور کشورهای خارجی در بازار نفت و گاز ایران تأثیری نخواهد داشت. صحبت مسئول توتال که فاینانس را از منابع خود و با یورو تأمین می‌کنند، خبر خوبی برای صنعت نفت و گاز ایران است. چون به‌هرحال اگر توتال که یک شرکت بزرگ و چندملیتی در حوزه نفت و گاز است، کار خود را آغاز کند، تأثیر زیادی در حضور شرکت‌های دیگر در این بازار دارد و کمک می‌کنند صنعت نفت و گاز ما توسعه پیدا کند.»

میرزایی با اشاره به سابقه همکاری ایران و شرکت توتال در دوران سازندگی، گفت: «توتال جز اولین شرکت‌هایی بود که وقتی شرکت‌های آمریکایی به خاطر تحریم‌های داماتو عقب‌نشینی کردند، با شرایط بهتری در فضایی که آمریکایی‌ها تحریم کرده بودند در قالب بیع متقابل یکی از فازهای پارس جنوبی را توسعه داده و تحویل دادند. در همان زمان هم گفته می‌شود چرا ما در قبال بیع متقابل توسعه یک فاز را به شرکت توتال داده‌ایم. به‌هرحال شرکت‌های بزرگ نفتی به دنبال سود هستند و هرقدر ریسک سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند، شرایط سخت‌تری را برای ما و بهتری برای خود می‌خواهند.»

این عضو کمیسیون انرژی در پایان گفت: «ما در این زمینه باید آنچه منافعمان اقتضا می‌کند، عمل کنیم و بر اساس چارچوبی که مجلس در قالب الگوی قراردادهای IPC تائید کرده می‌توانیم با فرانسوی‌ها قرارداد ببندیم. این شرکت‌ها اما نباید تصور کنند که با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا، می‌توانند به دنبال قرارداد بهتری باشد و چنین برخوردی امضای قرارداد را دشوار خواهند کرد. این تحلیل که در شرایطی که آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده، آنها سرمایه به ایران نمی آورند پس باید شرایط بهتری داشته باشند، انعقاد قرارداد را با مشکل مواجه می‌کند. چون مجلس و کمیسیون انرژی نیز موافقت نمی‌کند. اما اگر در قالب همان الگو کار کنند، وزارت نفت هم استقبال  می‌کند.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن