به زودی منشاء آلودگی نفتی خزر اعلام می‌شود

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی نفتی دریای خزر به خصوص در سواحل جنوبی آن یعنی سواحل کشورمان افزایش یافته است، بیان کرد: تا زمانی که نسبت به منشاء اصلی این آلودگی اطمینان حاصل نکنیم نمی‎توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم و یا دیگر کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر را منشاء و عامل آن بدانیم.

به گزارش «انرژی امروز» پروین فرشچی گفت: تنها ثمره اینکه ما بدون اطلاعات دقیق و درست کشورهای دیگر را منشاء این آلودگی بدانیم، این است که ارتباط بین ایران و کشورهای دیگر را تیره و مخدوش می‎کنیم و موجب ایجاد تنش می‎شویم، بنابراین نه تنها در این حوزه تا زمان مشخص شدن آن، اظهار نظر نخواهیم کرد؛ بلکه از دیگر دستگاه‎ها نیز درخواست داریم که بدون آگاهی در این رابطه صحبت نکنند.

وی با بیان اینکه ایران در بخش جنوبی دریای خزر است بنابراین آلودگی نفتی در آب‎های ایران می‎تواند از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و حتی قزاقستان باشد، افزود: البته این احتمال هم وجود دارد که منشاء دیگری از جمله نشت طبیعی، حمل و نقل دریایی، تصادم و … داشته باشد. علاوه بر آن در خود ایران نیز فعالیت‎های اکتشافی در دریای خطر در حال انجام است که ممکن است همین فعالیت‎ها نیز یا منشاء آلوگی و یا در آلودگی تاثیر داشته باشد.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اکنون مطالعات مختلفی روی منشاء آلودگی نفتی دریای خزر در سواحل ایران در حال انجام است که نتایج آن حداکثر تا 10 روز آینده مشخص خواهد شد.

وی گفت: زمانی که منشا آلودگی از روی اطلاعات مشخص و شناخته شود می‎توان در راستای غرامت و همکاری برای رفع آن بر اساس کنوانسیون تهران و پروتکل آکتائو گام‎هایی برداشت.

فرشچی افزود: براساس کنوانسیون تهران و پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌ای در مقابله با آلودگی نفتی (پروتکل آکتائو) کشورهای حاشیه‎ای دریای خزر درباره چگونگی پیشگیری و مقابله با سوانحی که منجر به آلودگی نفتی می‎شود به توافقاتی دست یافتند که امیدواریم اجرایی شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز ساختار منطقه‎ای برای این کار ایجاد نشده است و مهم‌ترین دلیل آن هم این است که دفتر دبیرخانه کنوانسیون تهران خارج از 5 کشور حاشیه‎ای دریای خزر و در ژنو مستقر است. البته قرار بر آن بود که این دفتر به جمهوری آذربایجان منتقل و در این کشور استقرار یابد که متاسفانه جمهوری آذربایجان هنوز قرارداد انتقال این دفتر را امضا نکرده است.

این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: امیدواریم با امضای این قرارداد و انتقال دبیرخانه کنوانسیون تهران به منطقه، 5 کشور حاشیه‎ای دریای خزر بتوانند هرچه‌سریعتر و با کمک هم به یک انسجام و ساختار منطقه ای دست یابند و به مقابله با آلودگی نفتی دریای خطر بپردازند.

سواحل دریای خزر پرچم آبی و زرد می‎گیرند

فرشچی با بیان اینکه فاضلاب‎های تصفیه نشده‎ای که از سواحل کشورمان وارد دریا می‎شود، دیگر منبع آلوده‎کننده دریای خزر است، خاطرنشان کرد: ایران پرجمعیت‎ترین استان‎های ساحلی دریای خزر را در بین 5 کشور حاشیه‎ این دریا دارد، در واقع درحالی که  آذربایجان 2 میلیون جمعیت در استان ساحلی دارد اما ایران حدود 6 میلیون جمعیت در 3 استان ساحلی خود دارد که در مواقعی با احتساب گردشگران این جمعیت به 20 میلیون نفر هم می‎رسد که موجب افزایش ورود فاضلاب تصفیه نشده به دریای خزر می‎شود.

وی افزود: افزایش ورود فاضلاب‎های تصفیه نشده به دریای خزر موجب افزایش آلودگی میکروبی در سواحل شده است به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست از 2 سال گذشته به صورت مرتب با پایش سواحل، پرچم‌گذاری برای استان‎های ساحلی را طراحی کرده است تا بدین طریق نهادهای دیگر را هم به عنوان سازمان‎های حاکمیتی و نظارتی به سالم‎سازی دریا ترغیب کند.

فرشچی با اشاره به 136 طرح سالم‌سازی دریای خزر گفت: در این طرح‎ها 2 نوع پرچم زرد و آبی در سواحل نصب می‎شود به صورتی که سواحل سالم از لحاظ آلودگی میکروبی، امکانات اولیه پذیرش مسافر و وضعیت بهداشت خوب باشند، پرچم آبی دریافت می‎کنند و آنهایی که در وضعیت مناسبی قرار ندارند پرچم زرد می‎گیرند.

به گفته این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط زیست؛ سواحلی که پرچم زرد دریافت می‎کنند اگر وضعیت خود را بهبود و ارتقاء بخشند پرچم آبی در آنجا نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح پرچم‌گذاری سواحل باعث می‌شود 2 اتفاق خوب رخ دهد، تصریح کرد: نخست اینکه نهادهای مربوط سعی بر آن می‎کنند تا با تمهیدات و اقدامات مختلف به بهبود وضعیت سواحل کمک کنند تا پرچم آبی دریافت کنند. علاوه با استقرار فروشگاه‎ها، رستوران‎ها، بازی‎های ساحلی و … رقابت‌سازی صورت می‎گیرد و در نهایت به بهبود منطقه منجر می‎شود.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از شنبه هفته آینده پرچم‎های مناطق مختلف ساحلی که بیشتر آنها آبی رنگ است، در این مناطق به اهتزاز در‎می‌آیند.

فرشچی در پایان خاطرنشان کرد: از مهر ماه هم ، طرح پایش و پرچم‌گذاری سواحل در استان‎های ساحلی جنوب کشور آغاز خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن