راهکار مدیریت صحیح آب، همراهی علوم اجتماعی و طبیعی است

مدیر برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد گفت: هماهنگی و همراهی علوم اجتماعی و علوم طبیعی می‌تواند بهترین راهکار برای مدیریت صحیح آب باشد. دکتر رضا اردکانیان مدیر برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد و رئیس انستیتو UNU-FLORES سازمان ملل، در اختتامیه همایش ملی حقوق آب `فرصت‌ها و راهکارها` نزدیکی هر چه بیشتر و سریع تر علوم طبیعی و علوم اجتماعی را بعد از شناخت مسائل مربوط به آب و مدیریت آن، چاره کار مدیریتی دانست و گفت: بیشترین رنجی که ضعف مدیریت آب از آن برخوردار است، جدایی این دو عرصه است و هرجا که گره گشایی صورت گرفته ناشی از نزدیکی این دو عرصه بوده است. به گفته اردکانیان، واژه کمبود آب مختص به کشورهای آسیایی نیست، بلکه در قلب قاره اروپا نیز مشکل کم آبی و مشکلات مربوط به مدیریت آب وجود دارد و حتی برخی شهرهای اروپایی از ۵۲ درصد تلفات در شبکه توزیع آب رنج می‌برند. مدیر برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد نظام‌های آموزش عالی را یکی از عوامل اصلی جدایی علوم طبیعی و علوم اجتماعی دانست و گفت: اگر روزی به‌طور جدی، اصلاح آموزشی در مقاطع کارشناسی صورت پذیرد و آنگونه که طبیعت آب اقتضا می‌کند مسائل علوم طبیعی با مسائل اجتماعی با هم به موضوع آب بپردازند، خروجی آن که در وهله اول نیروهای کارشناس هستند، کسانی خواهند بود که می‌توانند مدیریت صحیحی در مدیریت آب اعمال کنند. رئیس انستیتو UNU-FLORES سازمان ملل، با بیان اینکه کشور ما در صحنه جغرافیایی یکی از منحصربفرد ترین شرایط را دارا است و سرمایه گذاری بر روی این موضوع، سرمایه گذاری ضروری و مقرون به‌صرفه است، اعلام کرد: کشورهای زیادی وجود دارند که به عنوان کشورهای پایین دست دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند و دچار مشکلاتی هستند و کشورهای زیادی نیز وجود دارند که در حوضه آبریز مشترک به عنوان کشورهای بالا دست از امتیازاتی برخوردار هستند و به تناسب با چالش‌هایی با همسایه‌های خود مواجه هستند. به گفته اردکانیان کمتر جایی را می‌توان مانند ایران یافت که مجموعه ای از پیچیدگی‌ها و زیبایی‌های کاری را در خود داشته باشد و در عین حالی که در برخی از مرزها به عنوان کشور بالا دست مطرح است، هم‌زمان به عنوان کشور پایین دست در حوزه آبریز مشترک مرزی مطرح باشد و باید با گفتمان خاص کشورهای پایین دست نیز آشنا باشد. به اعتقاد اردکانیان ایران با وضعیت فعلی، ظرفیت این را دارد تا به عنوان یک دانشگاه جامع در مسائل آب مطرح شود. وی با اشاره به اینکه ایران نیاز به تأسیس مدرسه‌ای دارد که در آن به این مسائل پرداخته شود، گفت: در این مدرسه بایستی نیروهایی تربیت شوند تا در عین آشنایی با مسائل هیدرولوژیکی و مسائل اختصاصی مربوط به مدیریت آب، دانش لازم در مسائل حقوقی، روابط بین الملل و نظایر این را فرا بگیرند و کسانی که با اطلاعات اولیه و تخصص در زمینه‌های حقوقی آشنا هستند با مفاهیم مربوط به مدیریت آب و اقتضاعات حوضه‌های آبریز آشنا شوند. به گفت اردکانیان چنین فارغ التحصیلانی در حوضه‌های آبریز مشترک، از یک زبان مشترک بهره‌مند هستند و می‌توانند به تعامل جامعی دست یابند و این یک ضرورت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن