دیدار اضطرای یک نخست وزیر و یک رییس جمهور برای یک رییس خودروسازی

نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس G۲۰ با هم دیدار می کنند تا در مورد راه های حفظ اتحاد رنو نیسان با وجود رسوایی مالیاتی مدیر این شرکت گفت‌وگو کنند.

به گزارش «انرژی امروز» اعتراضات «جلیقه زردها»ی فرانسه به افزایش قیمت سوخت در این کشور برای امانوئل ماکرون به حد کافی دردسر ساز بود اما حالا دستگیری کارلوس گون هم به این دردسرها اضافه شده است.

دادستانی ژاپن کارلوس گون، مدیر اجرایی نیسان، را با این اتهام که درآمدش را به طور کامل اعلام نکرده بازداشت کرد. همراه با او یکی از اعضای هیات مدیره نیسان هم به اتهام همکاری با گون بازداشت شد و چند روز بعد نیسان با تایید این تخلف کارلوس گون را از ریاست شرکت برکنار کرد.

گون متهم است که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ درآمدش را ۴۴ میلیون دلار اعلام کرده در حالی که درآمد واقعی او ۸۸ میلیون دلار بوده است. او همچنین به استفاده از امکانات شرکت برای مصارف شخصی متهم است.

درآمد گون بسیار بیشتر از مدیران شرکت‌های خودروسازی ژاپن است، اما با درآمد مدیران جنرال موتورز و فورد تفاوت چندانی ندارد. براساس اطلاعاتی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است مری بارا، مدیر جنرال موتورز با ۲۱ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار در سال بیشترین درآمد را دارد. بعد از او کارلوس گون با نزدیک به ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در رده دوم است و جیم هکت، مدیر فورد با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در رده سوم قرار دارد.

به گزارش رسانه‌های ژاپنی و فرانسوی، گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی که دفتر مرکزی‌اش در هلند است بدون اعلام به مقام‌های ژاپن، حدود ۱۸ میلیون دلار صرف خرید خانه‌های لوکس برای گون در برزیل و لبنان کرده است.

براساس قوانین ژاپن، مدیران شرکت‌های غیرخصوصی که حقوقشان بیش از ۱۰۰ میلیون ین (حدود ۸۸۰ هزار دلار) در سال است، باید درآمد و مزایای غیرمالی خود را به سازمان بورس اعلام کنند.

کارلوس گون ۶۴ ساله یکی از پرافتخارترین مدیران خودرو در جهان است. او از سال ۲۰۰۱ تا سال گذشته مدیر اجرایی نیسان بود و تا هفته پیش رئیس این شرکت بود. او از سال ۲۰۰۵ مدیر اجرایی رنو هم بود و هم‌زمان دو شرکت را اداره می‌کرد. پس از پیوستن میتسوبیشی به این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۶، گون به مدیریت میتسوبیشی هم منصوب شد.

رویترز نوشته است شنیزو ابه، نخست وزیر ژاپن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در فکر برگزاری نشستی هستند تا در حاشیه اجلاس G20 با هم دیدار کنند. در این بین نشانه هایی از یک عداوت اقتصادی بر سر تعادل قدرت در توافقنامه رنو_نیسان دیده می‌شود.

همکاری 19 ساله بین شرکت‌های رنو و نیسان موتورز در حال مواجهه با بزرگترین چالش خود پس از دستگیری کارلوس غصن به خاطر اتهام تخلف مالیاتی است.

گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی ۴۷۰ هزار کارگر و کارمند دارد و سال گذشته ده میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو را در ۱۲۲ کارخانه در سراسر جهان تولید کرد. این گروه از نظر تعداد تولید، بزرگترین خودرو ساز جهان است.

شیوه مدیریت کارلوس گون در کاهش هزینه‌ها و ایجاد انگیزه در مدیران، باعث تحول رنو در دهه نود شد. با اینکه بسیاری به موفقیت یک مدیر غیرژاپنی بدبین بودند، او توانست نیسان را از ورشکستگی نجات داده و به یک قهرمان ملی در ژاپن تبدیل شود.

حالا گون دستگیر شده و از زمان دستگیری اش در 19 نوامبر در توکیو در بازداشت است و شاکیان انتظار دارند بازداشت او 10 روز دیگر تمدید شود.

بازداشت گون در توکیو  باعث شد اتومبیل سازی مشترک فرانسه و ژاپن بدون رهبر بماند و دولت فرانسه یک طرفدار خود را از دست بدهد. او گفته بود قصد دارد ساختار سرمایه فعلی را حفظ کند. رنو با 43 درصد سهام، نیسان را هم کنترل می کند، در حالی که نیسان 15 درصد بدون حق رای در شریک خود سهم دارد .

هیروشیگ سکو، وزیر صنعت ژاپن و برونو لمیر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه پس از دیدار هفته گذشته در پاریس، حمایت هر دو کشور را از این اتحاد نشان دادند .

چند روز بعد، لمیر در تلویزیون فرانسه گفت که او و سکو توافق کرده اند که حفظ ساختار فعلی سرمایه مطلوب است اما وزیر ژاپن با این توافق مخالفت کرد.

طبق گزارش‌های رسیده، سکو نامه شکایتی به لمیر برای این اظهاراتش فرستاده است. مقامات وزارت اقتصاد تجارت و صنعت ژاپن گفتند نمی توانند در این مورد نظری بدهند .

دردسرهای یک رییس جمهور فرانسوی

دستگیری گون باعث تلاش های جدید نیسان برای از بین بردن کنترل بیش از حد رنو بر آن شد و به مشکلات مکرون اضافه کرد .

مکرون در حل حاضر مشکلات بسیار زیادی در مقابله با معترضین به افزایش قیمت سوخت در فرانسه را تحمل می‌کند.

گفته شده معترضین به افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در فرانسه حتی در برزیل هم ماکرون را تنها نگذاشته‌اند.

حالا بازداشت کارلوس گون دردسر دیگری برای ماکرون است.

مکرون مانند وزیر اقتصاد باعث افزایش تعجب‌آور سهم رنو در سال 2015 بود که زنگ خطر را در داخل نیسان به صدا درآورد که فرانسه قصد دارد تاثیر بیشتری بر این شرکت ژاپنی داشته باشد . 

مکرون درخواست نشستی با ابه را در اجلاس G20 داده است. یک سخنگوی دولت ژاپن گفت که هنوز تصمیمی گرفته نشده است .

این اتحاد اتومبیل سازی که شامل شرکت میتسوبیشی ژاپن هم می شود، در روز پنجشنبه پس از دیدار مقامات اجرایی در آمستردام، برای اولین بار پس از دستگیری گون اعلام کرد که به تعهد خود به همکاری پایبند است .

شرکت میتسوبیشی اعلام کرد در این جلسه در مورد ساختار سرمایه صحبتی نشده است .

حالا باید منتظر ماند و دید «آبه» و «ماکرون» برای این اتحاد خودروسازی چه خواهند کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن