اصلاح چرخه معیوب نظام کارمزد با فعالیت فینتک ها
دبیر انجمن فینتک ایران با بیان اینکه، بانکها وشرکتهای PSP در قبال ارائه خدمات به مشتریان، کارمزد نمیگیرند، گفت: با فعالیت فینتکها چرخه معیوب نظام کارمزد اصلاح میشود.
به نقل از ستاد خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت؛ مهدی عبادی در خصوص تاثیر کسبوکارهای جدید بر تحول دیجیتال در کشور، افزود: مولفههای اصلی این تحول ساده شدن روندهای پیچیده اداری با مکانیزه شدن خدمات، ارائه خدمات متنوع و کاربردی با سهولت به مشتریان و بهرهگیری از دادههای مشتریان در ارائه خدمات است که درنهایت منجر به کاهش هزینه میشود.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین تاثیر مدلهای جدید کسبوکار ازجمله شرکتهای فینتکی و استارتاپی، کاهش هزینهها در برخی از حوزهها است. بانکها و شرکتهای PSP در حال حاضر هزینه زیادی برای بازاریابی و جذب پذیرندگان اینترنتی و کارتخوانهای فروشگاهی میپردازند، درصورتیکه این هزینه در شرکتهای فینتکی در حدود یکدهم است و کم شدن هزینه، منجر به کاهش قیمت تمامشده آن خدمت، برای مصرفکنندگان میشود.
عبادی افزود: با فعالیت شرکتهای فینتکی، هزینه بانکها نیز تا حدود زیادی کاهش مییابد زیرا هزینههایی که به شرکتهای PSP پرداخت میکنند در این روند کاهش و کل اکوسیستم پرداخت را تحت تاثیر قرار میدهد.
دبیر انجمن فینتک ایران یادآور شد: با فعالیت فینتکها چرخه صحیح نظام کارمزد عملیاتی میشود، زیرا شرکتهای فینتکی در قبال ارائه خدمات به مشتریانشان کارمزد دریافت میکنند و در این روند بهتدریج فرهنگ کارمزد محوری در جامعه ترویج مییابد، که درنهایت منجر به اصلاح نظام کارمزد فعلی نیز خواهد شد.
وی تصریح کرد: بانکها و شرکتهای PSP اکنون در قبال خدماتی که به مشتریان خود عرضه میکنند، کارمزد دریافت نمیکنند. ازاینرو با فعالیت فینتکها چرخه معیوب نظام کارمزد اصلاح میشود.
عبادی تاکید کرد: نسل جدید مشتریان که اکثریت جوان هستند به دنبال دریافت خدمات متنوع، کاربردی و مکانیزه بر روی گوشیهای هوشمند خود هستند، شرکتهای فینتکی نیز تاکنون در ارائه سرویسهای مکانیزه به مشتریان موفق عمل کردهاند. زیرا روندهای پیچیده اداری در شرکتهای فینتک بهصورت سیستمی انجام میشود.
وی ادامه داد: همچنین شرکتهای فینتکی توانستهاند با بهرهگیری از زیرساختهای موجود، طیف متنوعتری از خدمات را که از ارزشافزوده برخوردار است به مشتریان ارائه کنند.
دبیر انجمن فینتک ایران خاطرنشان کرد: فرهنگ داده محوری هنوز در کشور، بانکها و شرکتهای PSP به بلوغ نرسیده است که علت اصلی آن نیز نبود زیرساختهای مناسب است. البته در کشور یکسری شرکتهای فینتکی که داده محور فعالیت میکردند نیز به وجود آمدند که عدم موفقیت این کسبوکارها نشان داد که هنوز فعالیتهای داده محور در فضای فعلی زودهنگام است. زیرا بانکها هنوز آماده همکاری برای به وجود آوردن چنین سرویسهایی به شرکتهای فین تکی نیستند.
عبادی یادآور شد: البته باوجود نبود این زیرساخت، برخی فینتکها با ارائه اپلیکیشن هایی با جمعآوری دادههای مشتریان در خریدهای روزانه و تحلیل این اطلاعات و ارائه راهکار و مشاوره به کاربران فعالیت دارند.
وی، تغییر فضا در کشور بهمنظور حرکت به سمت تحول دیجیتال را مستلزم دانش، تجربه و جسارت دانست و گفت: تجربه در این بخش وجود دارد، اما دانش و جسارت برای این تغییر کمتر وجود دارد زیرا در کشور محافظهکارترین افراد، مدیران فناوری اطلاعات هستند درصورتیکه جسارت باید مشخصه اصلی این مدیران باشد.
عبادی در پایان گفت: محدود کردن چارچوبها برای فعالیت کسبوکارهای جدید، جلوی رشد خلاقیت را میگیرد و تا زمانیکه این رویکرد در کشور ادامه دارد؛ تحول دیجیتال عملیاتی نخواهد شد.