400 جایگاه سی‌ان‌جی تا پایان سال ۹۷ هوشمند‌سازی می‌شود

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از راه‌اندازی ۴۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و هوشمندسازی ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی تا پایان سال ۹۷ خبر داد.

حمید قاسمی ده‌چشمه گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۴۹ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور به بهره‌برداری رسیده است که با راه‌اندازی ۴۰ جایگاه از ۱۲۸ جایگاه در حال ساخت کشور، همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد به ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه می‌رسد.

وی همچنین از راه‌اندازی چهار جایگاه عرضه کوچک مقیاس سی‌ان‌جی در محل‌های پرتردد مانند ایستگاه‌های تاکسیرانی، میدان‌های میوه و تره‌بار و ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی به مناسبت ایام دهه‌ فجر خبر داد و گفت: از جمله مزایای این جایگاه‌ها که حدود ۶۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت ظرفیت دارند و تعداد مخازن و امکانات جانبی و رفاهی آنها در مقایسه با جایگاه‌های بزرگ کمتر است، ارائه خدمات مدرن سوخت‌گیری به شهروندان، حل مشکل گرانی زمین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، هوشمند‌سازی جایگاه و کاهش تعداد مخازن و دیسپنسرها و همچنین ساده‌سازی نحوه ورود و خروج خودروها به جایگاه‌‌ با قرارگیری تجهیزات در ارتفاع و سرانجام کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های کوچک‌مقیاس افزود: رقم سرمایه‌گذاری در یک جایگاه کوچک با ۶۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدون انشعاب است که این رقم در جایگاه کوچک مقیاس با ۱۵۰۰ مترمکعب ظرفیت به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ‌می‌رسد.

هوشمندسازی ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی تا پایان سال ۹۷

قاسمی ده‌چشمه همچنین از هوشمندسازی ۴۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور به‌طور پایلوت هوشمندسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه هوشمند‌سازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی ۱۴ تومان برای هر مترمکعب به ازای یک سال است که در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ پیش‌بینی شده و آماده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش نیز هستیم، افزود: هوشمند‌سازی جایگاه‌ها از منطقه خراسان رضوی آغاز شده و تاکنون سه جایگاه در سطح شهر تهران و دو جایگاه در شهر اصفهان هوشمندسازی شده است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در بحث جایگزینی سوخت‌های مصرفی بخش حمل و نقل را هوشمندسازی جایگاه‌ها عنوان و تاکید کرد: هوشمند‌سازی جایگاه‌ها لازمه توسعه صنعت توزیع فرآورده و نیز برنامه‌ریزی صحیح در بخش سبد سوخت خودروهاست و با دریافت مصوبه بودجه این طرح از سازمان برنامه و بودجه، حلقه زنجیره هوشمندسازی در حال تکمیل‌ است.

قاسمی تصریح کرد: تفاوت هوشمند‌سازی در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی با جایگاه‌های عرضه بنزین در آنلاین بودن آن است و هر خودرویی که وارد جایگاه می‌شود، هم‌زمان اطلاعات نوع و مقدار سوخت مصرفی آن به مرکز ارسال شده، مدیریت هزینه انجام شده و در همان لحظه پرداخت هزینه، همزمان سهم دولت و جایگاه‌دار به حساب‌شان واریز می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن