بند «ق»؛ مهمترین و مترقی ترین قانون در توسعه گازرسانی کشور

 معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیش از ظهر پنجشنبه 25 بهمن ماه در آیین افتتاح 25 پروژه گازرسانی به 174روستای استان خوزستان که با حضور فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهر اندیمشک در مجلس، پیمان جهانگیری فرماندار اندیمشک، اعضای هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران، عبد الله ابول پور مدیر عامل شرکت گاز استان خوزستان و جمعی از مسئولین استانی و محلی به صورت ویدئو کنفرانس در فرمانداری اندیمشک برگزار شد، با تبریک چهل سالگی انقلاب اسلامی و تشکر از فرماندار، استاندار و مردم خوب خوزستان و با بیان این مطلب اظهار داشت: آغاز گازرسانی در ایران با تاسیس پالایشگاه بیدبلند در استان خوزستان بود که گاز فرآورش شده در آن از سوی یک خط تنها به شوروی سابق می رفت ودر این مسیر فقط به 8 شهر کشور گازررسانی شده بود.

 حسن منتظر تربتی در ادامه افزود: این درحالی است که به برکت انقلاب امروز در یک مرحله توان گازرسانی به 174 روستا را داریم و تعداد روستاهای گازدارکشور هم اکنون بالغ بر 27 هزار روستا است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه پس از انقلاب سیاست کشور بر این قرار گرفت که از نفت به عنوان کالای صادراتی استفاده شود، گفت: بر این اساس گاز به عنوان جایگزینی مناسب برای نفت مورد استفاده قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اکنون ما در شرایطی قرار داریم که روزانه 800 میلیون متر مکعب گاز تولید می کنیم که این رقم معادل 5 میلیون بشکه نفت است و این امر نشان می دهد جایگاه گاز در کشور بسیار ویژه است و در واقع اگر گاز نبود نفتی هم برای صادرات وجود نداشت.

مهندس تربتی با تشکر از مجلس شورای اسلامی بویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس به خاطر پشتیبانی آن ها برای توسعه گازرسانی روستایی و شهری، تصریح کرد: مهم تر از پشتیبانی اعضای کمسیون انرژی، تصویب قانون بند «ق» تبصره 2 بودجه سال 93 از سوی مجلس بود که به جرات می توان آن را مترقی ترین قانون در بخش زیر ساخت های کشور نامید.

وی ادامه داد: این قانون بعدها به تصویب قانون رفع موانع تولید منجر شد که این قانون عملا منابع مالی پروژه های گاز رسانی را از محل صرفه جویی محصولات جایگزین شده تامین می کرد.

این مقام مسئول گفت: این امر بدین معنی است که وقتی به نقطه ای گازرسانی می شود سوخت های گران تر مانند گازوئیل، نفت سفید و…. می توانند صادر شوند و هزینه دیگر پروژه های گازرسانی را تامین کنند و این مهمترین و مترقی ترین قانون در توسعه گازرسانی از گذشته تا کنون است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران توسعه فازهای پارس جنوبی را اتفاق مهم دیگری در این زمینه  خواند و گفت: با تلاش همکارانمان در صنعت نفت امروز دیگر در زمستان هیچ مشکلی به لحاظ افت فشار یا قطعی گاز نداریم، این در حالی است که همزمان صادرات گاز به کشورهای همسایه را نیز داریم.

وی بار دیگر خاطر نشان کرد: امروز به رغم اینکه می دانیم و می دانید که گازرسانی به روستا ها تا چه اندازه دشوار است 174روستا افتتاح شد و به بهره برداری رسید و بر همین اساس از ابتدای سال جاری تا کنون 3 هزار روستا را نعمت گاز بهره مند ساخته ایم و این آمار برای نخستین بار است که در صنعت گاز رخ داده است.

مهندس تربتی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم سال آینده نیز بتوانیم همین تعداد روستا را افتتاح کرده و به بهره برداری برسانیم و با این ترتیب طی دو تا سه سال آینده به کل روستا های کشور گاز رسانی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه شاید ایران تنها کشوری باشد که در حوزه گازرسانی تا به این حد پیش رفته باشد گفت: اکنون ما با افتخار می توانیم بگوییم که گاز انقلاب ترین صنعتی بوده مردمی خدمات را ارائه داده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان با تشکر از اقداماتی که قوای سه گانه در زمینه توسعه گازرسانی انجام داده اند بیان کرد: امیدوارم که بزودی شاهد روزی باشیم که آخرین روستا نیز در کشور گازرسانی شده باشد.این آرزو خیلی دیر نیست و به لطف خدا طی دو سال آینده شاهد به بار نشستن آن خواهیم بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن