بومی‌سازی ادوات کنترلی و VRCC توربین‌های بادی V47 توسط محققان جهاد دانشگاهی

مهندس روزبهانی مدیر گروه پژوهشی تولید برق تجدیدپذیر جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی از اجرای طرح پژوهشی با عنوان طراحی و ساخت ادوات کنترلی و VRCC توربین‌های بادی خبر داد و گفت: بر اساس قراردادی که با سازمان انرژی‌های نو (سانا) منعقد شده، در صورت اجرای موفق این طرح، این ادوات برای توربین‌های بادی نصب شده در مزرعه بادی منجیل قابل استفاده خواهد بود.

وی طراحی و ساخت ادوات کنترلی توربین‌های بادی را از جمله پروژه‌های در حال اجرا در این واحد جهاد دانشگاهی ذکر و اظهار کرد: در این پروژه اقدام به طراحی و ساخت ادوات کنترلی و VRCC توربین بادی مدل V47- 660 کیلووات خواهد شد که تاکنون فازهای مطالعاتی و طراحی‌های اولیه این پروژه انجام شده است. سیستم پردازنده کنترل توربین‌های بادی سیستم PLC‌ است و استخراج منطق‌های کنترلی توربین‌های بادی و پیاده‌سازی آن در PLC‌ از فازهای اجرای این پروژه است. به گفته این محقق، تاکنون منطق‌های کنترلی مذکور، برای توان 660 کیلووات در کشور پیاده‌سازی نشده است.

وی ادامه داد: VRCC‌ بخش دیگر این پروژه و یک ماژول الکترونیک قدرتی است که کنترل آن نیز از طریق ادوات کنترلی و PLC‌ توربین بادی صورت می‌گیرد. VRCC یک ماژول الکترونیک قدرتی است که در سرعت‌های باد نامی 18 تا 25 متر بر ثانیه، توان ژنراتور توربین را کنترل می‌کند. مدت زمان اجرای این طرح پژوهشی یک ساله است و پس از انجام تست‌های لازم، برای توربین‌های بادی مزرعه بادی منجیل قابل استفاده خواهد بود. توربین‌های بادی نصب شده در مزرعه منجیل از نوع 2 است و نوع 3 آن در قزوین نصب شده است. در صورت اجرای موفق این طرح، بخش عمده‌ای از منطق‌های کنترلی توربین‌های بادی نوع 2 در توربین‌های بادی نوع 3 قابل استفاده خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن