دنیا در حال ساخت ۶۱ نیروگاه هسته ای است

در سالهای اخیر مساله آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده یک مشکل جدی برای جهان بوده است و نیروگاه ها هم نقش زیادی در انتشار گازهای آلاینده ایفا کرده اند.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، نیروگاه های تولید برق در دنیا را می توان به نیروگاه های زغال سنگی، نیروگاه های گازی و نیروگاههای فعال با انرژی های تجدیدپذیر تقسیم کرد که سطح آلایندگی نیروگاههای گازی ۶۰ درصد نیروگاه های زغال سنگی است.

 اما میزان انتشار گاز دی اکسید کربن از نیروگاههای گازی ۳۰ برابر گاز منتشر شده از نیروگاههای فعال با انرژی های تجدیدپذیر است. در میان منابع انرژی تجدیدپذیر هم از انرژی هسته ای به عنوان یکی از قابل اعتمادترین منابع نام برده می شود زیرا ما از نور خورشید در تمام روز برخوردار نیستیم و حتی در برخی از شهرهای دنیا روزهای آفتابی معدود است و باد هم همیشه نمی وزد ، ولی استفاده از تکنولوژی هسته ای برای تولید برق یک روش قابل اعتماد و دایمی است. 

 به همین دلیل است که در سالهای اخیر سرمایه گذاریهای زیادی در ساخت نیروگاههای هسته ای در دنیا انجام شده است و این سرمایه گذاری ها هم ادامه دارد. طبق گزارش اتحادیه بین المللی انرژی هسته ای هم اکنون ۶۱ نیروگاه هسته ای در دنیا در حال احداث است؛ در حالیکه شمار نیروگاه هایی که ساخت آنها در دستور کار قرار گرفته است یا برنامه ریزی های اولیه برای ساخت انجام شده، برابر با ۱۴۹ واحد است.

 چین و روسیه در صدر

اتحادیه بین المللی انرژی هسته ای شمار نیروگاههای هسته ای در حال ساخت در چین را برابر با ۲۳ نیروگاه اعلام کرد و نوشت : این کشور برای ساخت ۳۳ نیروگاه دیگر برنامه ریزی کرده است زیرا در نظر دارد برای برطرف کردن مشکل آلودگی هوا از انرژی هسته ای در تولید برق استفاده کند.

  در کشور روسیه ۱۱ نیروگاه در حال ساخت است و ساخت ۱۴ نیروگاه هم در دستور کار قرار گرفته است. کشورهای هند و ژاپن و کره جنوبی از نظر مجموع نیروگاههای در حال ساخت و در دست احداث جایگاه سوم تا پنجم دنیا را دارند. تعداد نیروگاههای در حال ساخت در هند و ژاپن و کره جنوبی به ترتیب ۴ و ۲ و ۶ نیروگاه است در حالیکه شمار نیروگاههای برنامه ریزی شده برای احداث به ترتیب برابر با ۲۰ و ۱۲ و ۶ نیروگاه است.

 امریکا یک نیروگاه هسته ای در حال ساخت دارد ولی تعداد نیروگاه هایی که در نظر دارد بسازد برابر با ۹ نیروگاه است و جایگاه ششم این فهرست را به خود اختصاص داده است.

 ایران جایگاه یازدهم را دارد

 طبق این گزارش ایران یک نیروگاه هسته ای در حال ساخت دارد؛ ولی برنامه ریزی برای ساخت دو نیروگاه هسته ای کرده است. وضعیت ایران از این نظر شبیه کشورهای آرژانتین و پاکستان است. فرانسه که بیشترین تولید برق هسته ای در دنیا را دارد با داشتن یک نیروگاه در حال ساخت و برنامه ریزی برای ساخت یک نیروگاه دیگر جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داده است. فنلاند و برزیل هرکدام یک نیروگاه در حال ساخت دارند ولی برنامه ریزی برای ساخت هیچ نیروگاهی نکرده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن