با خام فروشی مخالفم!

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با خبرنگار انرژی امروز درباره توافق اخیر اوپک و کاهش سطح تولید کشورها گفت: اگر قیمت نفت کاهش یابد، کسب و کار بعضی کشورها مختل خواهد­شد، و تحت تاثیر آن بسیاری از فراورده های تولیدی ساخت و ساز نیز کاهش می‌یابد، چرا که در تولید فولاد نیز اثرگذار خواهد بود و در کل زنجیره اقتصادی به مشکل می‌خورد.

وی افزود: قیمت نفت در کشورهای خریدار و صنعتی باید به گونه ای باشد که بتواند صنایعشان را به حرکت دربیاورند و ایران امیدوار به گرفتن سقف تولید چهار میلیون بشکه ای است، اما این عملکرد کشورهاست که تعیین کننده است. اگر در این حوزه با درایت عمل نکنند درآمد کشورها کاهش می‌یابد و اگر به خوبی عمل کنند، قطعا منابعشان را مفت در اختیار دیگر کشورها قرار نخواهند داد.

نماینده ایذه و باغملک ادامه داد: کشور ما منابع را با قیمتی ارزان در اختیار کشورهای صاحب تکنولوژی قرار می دهد و آنها به‌خوبی از آن استفاده کرده و به محصولاتی با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کنند، و بعد کشور ما آن فراورده‌ها را (مانند بنزین) با هر قیمتی که آنها تعیین می کنند از آنها خریداری می‌کند.

وی تاکید کرد: ما باید دست از خام فروشی برداریم، چراکه می توان با تبدیل نفت به موادی با ارزش افزوده بالاتر هم نیازهای کشور را تامین کرد و هم به سود بیشتری دست یافت؛ بنابراین، مدیریت منابع از اهمیت بسیاری برخوردار است و تعیین کننده نفع و ضرر کشورها در استفاده از منابع نفتی است.همچنین باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم؛ اما هنوز هم پالایشگاه های ما از تکنولوژی 50سال پیش استفاده می‌کند و در این حوزه بسیار ضعیف عمل می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره عملکرد آمریکا با توجه به اتفاقات اخیر نیز معتقد است: ترامپ به دنبال بازار نفت است و گروه نفتی خوبی دارد و علاقه‌مند به خرید نفت از بازار خاورمیانه است. در این میان ضرر اصلی را کشور عربستان متحمل خواهد‌شد؛ چرا که اگر خریدار نفت عربستان کمتر شود، باید کاهش قیمت داشته باشد.

خادمی در پاسخ به این سوال که «عملکرد ایران در مقابل تحریم‌ها جگونه خواهد بود؟»، کفت: ایران کشوری با منابع بسیار است اما مدیریت ضعیفی دارد و شایسته سالاری در آن جایی ندارد؛ حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ما وضعیت بهتری نخواهیم داشت. اکنون کشورهایی مثل پاکستان و بنگلادش تحریم نیستند اما هیچ تغییری هم نکرده‌اند چرا که منبع اصلی هر کشوری مغز افراد و ابتکار آنان است؛از طرف دیگر کشوری مانند آلمان منابعی ندارد، تایوان حتی شن و ماسه را از چین وارد می‌کندٰ اما در زمره کشورها پیشرفته دنیا قرار دارند.

وی در مورد ویژگی های بودجه نفتی ایران تصریح کرد: رقمی را که در بودجه پیش بینی کرده اند؛ شاخص ثابتی ندارد که بتوان قیمت ها را پیش بینی کرد و کشورهای تولید کننده بتوانند قیمت را کنترل و محاسبه کنند و تاثیرگزار باشند. ایران وابسته به سیاست‌های بقیه دنیاست و متاسفانه در یک فضای شانسی قرار گرفته است. به طور کلی قیمتی که برای نفت در بودجه در نظر گرفته شده است منطقی است و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد به عملکرد دیگر کشور‌ها بستگی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن