بیش از 70 درصد آب‌های زیرزمینی را مصرف کرده‌ایم

محمد جمالی نو بندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» اولین متهم کم‌آبی را مدیریت اشتباه داخلی دانسته و گفت:«ما مدیریت برداشت آب نداریم نه در کشاورزی و صنعت نه در آب شرب. بالاخره ما کشوری خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شویم. ما کویرهایی مانند کویر لوت و مرکزی داریم که خودشان مساحتی به‌اندازه یک کشور دارند. میانگین بارش در ایران حدود 220 میلی‌متر است. همین امسال که تصور می‌کردیم بارش خوبی در کشور داشته‌ایم شاید نسبت به سال گذشته کمتر هم بوده باشد.»

وی ادامه داد:«ما حوزه‌های آبریز متفاوتی داریم. اما در این شرایط بررسی کنید که چقدر چاه‌های غیرمجاز داریم. نگاه کنید که چقدر آب مصرف می‌کنیم تا یک کیلو هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگی و ذرت به عمل‌آوریم و آن را چند می‌فروشیم؟ اصلاً چه سودی برای کشاورز ما دارد. سیستم آبیاری سنتی و غرقابی برای چنین محصولاتی صرف می‌شود که استراتژیک هم نیستند. درجاهایی صنعت فولاد و پتروشیمی ایجاد می‌کنیم که آب شرب هم ندارند به‌علاوه آلودگی‌های آن. شما فقط ببینید که در این کشور ما چه تعداد کولرآبی داریم؟ این کولرها در فصل سرما بیش از 200 لیتر آب مصرف می‌کنند. ما چقدر ازنظر فرهنگ عمومی درست رفتار می‌کنیم؟ در حال حاضر تمام‌کارهای ما با آب تسویه شده انجام می‌شود. البته این نیازمند همکاری مردم و دولت است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی بابیان اینکه مسئله آب‌های مرزی هم مطرح است، گفت: «بحث هیرمند، رودخانه دجله و فرات و سدهای بالادستی هم مطرح است. در دنیا این‌گونه است که آب زیرزمینی مانند سپرده‌های بانک مرکزی است و تا حدی می‌توان از آن برداشت کرد. اما ما 70 الی 80 درصد آب‌های زیرزمینی را هم برداشت کرده‌ایم. گذشته از کمیت کیفیت آب هم مطرح است. وقتی چاه 500 متری حفر می‌شود، ناخالصی و سختی آب هم مطرح است و مانند آب در 80 یا صد متری نیست. آب بر همه جنبه‌های زیست‌محیطی تأثیر گذار است و تأثیر آن را در مسئله ریز گردها هم مشاهده می‌کنیم. ریز گردها در سلامتی، امنیت روانی و ساعت کار هم تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: «اینکه ترکیه گفته است نفت برای شما و آب هم برای ما غلط است. اگر ترکیه نفت داشت ما می‌گفتیم از نفت شما سهم داریم و سهم ما را بدهید؟ آب تابع قوانین بین‌المللی است. این‌گونه نیست هر کشوری هر کاری که دلش خواست انجام بدهد. اما متأسفانه برخی از کشورها هستند که از شرایط خاصی که در منطقه وجود دارد، سو استفاده می‌کنند. ترکیه با بستن فرات بر سوریه در حال فشار به این کشور است. این‌ها به نظر من بیشتر بحث‌های سیاسی آب است.»

طولانی‌مدت بودن قراردادهای نفتی به نفع طرفین است

جمالی نو بندگانی، طولانی‌مدت بودن قراردادهای نفتی را مسئله‌ای ضروری دانسته و گفت: «در ارتباط با قراردادهای نفتی و طولانی‌مدت بودن آن علاوه بر مسئله امنیت، این مسئله هم مطرح است که وقتی قراردادی میلیاردی بسته می‌شود، در کوتاه‌مدت صرفه‌ای ندارد و این به نفع ما هم نیست که پس از مثلاً دو سال دوباره به دنبال پیمانکار باشیم. چون هر دو طرف نفع می‌برند. مهم این است که مسئله درمجموع به نفع منافع ملی ما باشد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن