پیگیری بعد امنیتی بحران آب در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت بحران آب در کشور که به سمت امنیتی شدن می‌رود، گفت: آب در بسیاری از نقاط کشور به جز مصارف شرب برای کشاورزی، دامپروری و صنعت نیز استفاده می‌شود که کمبود آن امروز باعث بیکاری بخش اعظمی از مردم شده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به بحران رو به گسترش آب در استان فارس به خصوص شهرستان فسا، گفت: زندگی و معیشت اکثر مردم وابسته به آب است و کمبود آن باعث شده مردم بعد از بیکاری به ناچار تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) درآیند.

 وی در ادامه با بیان اینکه «چالش‌های ایجاد شده در حوزه آب باعث مهاجرت از روستاها و شهرها شده است»، عنوان کرد: پدیده مهاجرت، حاشیه‌نشینی را به دنبال داشته که دارای تبعات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی بسیاری است.

 جمالی نوبندگانی با ابراز نگرانی از پدیده گسست و فرونشست زمین در استان‌هایی مثل سمنان و چهارمحال و بختیاری و همچنین دشت ورامین اعلام کرد: که با برداشت 80 درصد آب‌های زیرزمینی باعث شده‌ایم زمین حالت اسفنجی خود را از دست داده و نشست کند از طرفی در برخی شهرها تا حدود 400 چاه غیرقانونی احداث شده که بعضا تا 400 متر عمق دارند که همین موضوع بحران را تشدید کرده است.

 به گفته نوبندگانی، استان چهارمحال بختیاری در حالی با بحران آب و آن هم به لحاظ امنیتی دچار است که 11 درصد آب کشور از این ناحیه تأمین می‌شود با این حال شاهد هستیم برای آبرسانی به این منطقه از تانکر استفاده می‌کنند و حتی اخبار درگیری‌ها بر سر آب در این منطقه نیز پیش از این منتشر شد.

 عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «بحران آب در مناطق جنوب، مرکز و شرق کشور به سمت امنیتی شدن پیش می‌رود»، تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی کمیته‌ای تشکیل داده که موضوع امنیتی شدن بحران آب را بررسی کند که پیش از این با وزیر نیرو نیز جلسه‌ای در این خصوص داشتیم البته کمیسیون کشاورزی نیز به صورت جداگانه کمیته‌ای دارد که قضیه را به لحاظ تخصصی حوزه خود از وزیر نیرو پیگیری می‌کند».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن