مخالفت محیط زیست با توقف ماده 12 قانون هوای پاک اعلام شود

محسن پورسید آقایی مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: پیشنهاد میکنم کلانتری در نامهای به هیات دولت بگوید که تعویق ماده 12 خواسته سازمان محیط زیست نبوده و وزارت صمت از جانب خودش چنین درخواستی را به دولت داده است.
ماده ۱۲ قانون هوای پاک می گوید تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه (۳۰ ۰۷ ۹۷) موظفند ۱۰ درصد از محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان به ازای شمارهگذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ۱۰ درصد مذکور، ۳ دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند که وزارت صمت با نامهای برای هیات دولت اجرای آنرا یکسال به تعویق انداخت.
پورسید آقایی ادامه داد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده در تهران وجود دارد که سال به سال هم به آنها اضافه می شود بنابراین از سازمان حفاظت محیط زیست می خواهیم که این بحث را در دولت با جدیت دنبال کند.
همچنین حسین شهیدزاده سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا در این جلسه گفت: آلودگی یک موتورسیکلت چهار زمانه برابر با آلودگی ۸ خودرو با استاندارد یورو ۴ و ۲۶ خودروی هیبریدی است، ۹۶ درصد موتورسیکلتها کاربراتوری هستند که ۶۱ درصد آنها فرسودهاند.
وی افزود: همچنین یک خودروی کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۶۰ گرم آلودگی تولید میکند که این آلودگی معادل ۲۱ خودرو با استاندارد یورو ۲ و ۲۸۳ خودروی هیبریدی است، ۹ درصد سواریها در تهران فرسودهاند که عامل ۵۱ درصد آلودگی هستند همچنین ۲۲ درصد وانتها نیز فرسوده هستند، ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران از خودروهای سنگین است.
وی ادامه داد: تعداد خودروهای فرسوده اعم از سواری، تاکسی و وانت تا سال ۱۴۰۲ به بیش از ۶۳۶ هزار خودرو و تعداد موتورسیکلتهای فرسوده تا این سال به دو میلیون و ۴۰۰ هزار خواهد رسید که رشد ۵۶ درصدی خواهند داشت.
به گفته وی سهم آلودگی صوتی موتورسیکلتها نیز ۳۹ تا ۵۰ درصد نسبت به سایر عوامل است.
شهیدزاده در ادامه به اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا در تهران گفت: سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تاب اوری را در شهر تهران افزایش بالا برده ایم، در سال ۹۶ کافی بود سه روز به طور مداوم هوا ساکن می شد تا از وضعیت سالم به ناسالم برسیم که این رقم در سال ۹۷ به ۶ روز رسید این به این معنا است که میزان تولید آلاینده کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین در سال ۹۷ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو بیشتر نسبت به سال ۹۶ معاینه فنی دریافت کردند.
شهید زاده درباره آلاینده ازن گفت: اینکه گفته شد تابش خورشید در افزایش آلاینده ازن بی تاثیر است، درست نیست، چون امسال به علت انجام برخی اقدامات صورت گرفته و همچنین شرایط جوی میزان ذرات معلق در هوا کاهش یافته از این رو نور خورشید با شدت بیشتری به زمین میتابد و این مساله آلاینده ازن را تشدید میکند.
همچنین حسن جنگ آور کارشناس گروه انرژیهای پاک و محیط زیست مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون هوای پاک سالانه حدود ۹۵۰ هزار موتورسیکلت برقی تولید می شود.
وی افزود: در این زمینه مساله اول قیمت تمام شده موتورسیکلت های برقی نسبت به بنزینی است و مساله دوم نحوه مصرف آنها است چون زیرساخت استفاده از آنها در کشور فراهم نشده است بنابراین طرحی ارائه دادیم که هم تولید و هم مصرف را شامل می شود که دارای ۲۴ ماده است.
وی اظهار داشت: بر اساس این طرح برای کاهش قیمت تمام شده پیشنهاد دادیم که مالکیت باتری این موتورسیکلت ها بر عهده دولت باشد.
در ادامه محمد علی زارع سرپرست فنی مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: تاکنون فقط ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی شماره گذاری شده است که بسیار کم است و فقط ۶ کارخانه سازنده موتورسیکلت به تعهد خود برای تولید موتورسیکلت برقی بر اساس ماده ۱۲ قانون هوای پاک عمل کرده است.
وی افزود: بحث اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده از سال ۸۵ آغاز شد آن زمان خودروسازان و موتورسکلت سازان خودشان متولی امر بودند اما امروز این کار به دلایلی با مشکلاتی مواجه شده است.
وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ادامه روند معاینه فنی خودروها است که به سمت و سوی خوبی در حرکت است که با وضعیت کنونی بهترین راهکار است.



