تامین زیرساخت ها راه نجات از وابستگی بودجه به نفت

دکتر حسین امیری‌خامکانی، نایب‌رئیس کمیسیون اول انرژی مجلس، در گفتگو با خبرنگار انرژی امروز بودجه نفت و درآمد‌های نفتی و سیاست دولت در استفاده از درآمد‌های نفتی در سال 96 را تحلیل و ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه «در بودجه سال 96 هم مانند هرسال، 14.5 درصد از فروش نفت و میعانات گازی و صادرات گاز  به صنت نفت اختصاص داده شده است»، می‌گوید: در بحث منابع عمومی، کل بودجه عمومی دولت 371 هزار میلیارد تومان است که 320هزار میلیارد آن درامد حاصل از منابع عمومی و 51 میلیارد تومان هم درآمد اختصاصی وزارت‌خانه‌هاست که بخشی از این درآمدها حاصل از صادرات و فروش نفت است و برای آن سقفی تعیین شده که اگر درآمد دولت از سرمایه‌ها که عمدتا از محل فروش نفت است، کمتر از 116 هزار میلیارد تومان شد، دولت اجازه دارد از محل ذخیره ارزی هم برداشت کند و اگر بعد از این برداشت باز هم درآمد دولت نرسید؛ از واگذاری اوراق بدهی تعهدزا و ارزی استفاده کند.

به گفته این نماینده مجلس، «20 درصد منابع حاصل از فروش نفت و میعانات گازی و صادرات گاز به حساب صندوق توسعه ملی و 14.5 درصد هم به صنعت نفت اختصاص داده می‌شود».

امیری خامکانی افزود: مانند هر سال پنج درصد از فروش فرآورده‌ها به نوسازی و توسعه شبکه‌های خطوط انتقال لوله نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تامین منابع مالی دولت در توسعه پالایشگاه‌ها، تامین و ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی اختصاص می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که «وابستگی ایران به درآمدهای نفتی به چه میزان است و سیاست‌های دولت دراین زمینه چیست؟»، می‌گوید: سیاست دولت این است که هرچه سریع‌تر از وابستگی به صنعت نفت نجات پیدا کند و درآمدهای نفتی به سمت توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد مقاومتی نزدیک شود و اشتغالزایی کند.

وی یادآور شد: درحال حاضر، شرایط ناشی از تحریم و رکود اقتصادی که بر فضای ایران حاکم است. این شرایط منابع مالیاتی را کاهش داده، درآمدها کاهش یافته و جذب منابع نیز سخت‌تر شده است که مجموعه این مسایل، فشار بر واحد‌های تولیدی را بیشتر می‌کند؛ درنتیجه دولت و مجلس مجبور می‌شوند که از منابع نفتی در اداره کشور استفاده بکنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: اگر ایران نخواهد از سرمایه خارجی استفاده کند؛ باید از منابع داخلی استفاده شود، افزایش منابع داخلی هم با وجود رکود محقق نخواهد شد و تا صنعت نفت رونق نگیرد، زیرساخت‌ها و در نتیجه تولید رونق نخواهد گرفت و درآمدها افزایش نخواهد یافت. بنابراین، باید از سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم تا درآمدهای نفتی را افزایش دهیم و با درآمد‌های نفتی زیرساخت‌های اقتصادی را به سطح مطلوبی برسانیم، به همین دلیل دولت می‌خواهد از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند.

امیری‌خامکانی با بیان اینکه «می‌توان وابستگی به درآمد‌های نفتی را کاهش داد»، می‌گوید: برای نجات از وابستگی بودجه دولت به نفت کشور به تامین زیرساخت‌ها نیاز داریم همچنانکه درحوزه معدن هم باید زیرساخت‌های معدن هرچه زودتر تامین شود تا تولیدات معدنی افزایش پیدا کند، بنابراین، باید تلاش کنیم تا از رکود خارج شویم و تولید را رونق دهیم؛ چرا که برای رسیدن به رونق اقتصادی باید فرهنگ‌سازی شود تا از تولیدات داخل کشور استفاده شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن