آمریکا: مطالعه برای ساخت کشتی هسته‌ای نقض برجام نیست

سخنگوی کاخ سفید گفت که اعلامیه ایران برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای دریایی تداخلی با برنامه‌ جامع اقدام مشترک ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست در واکنش به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور در خصوص برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت واحدهای پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی گفت: همزمانی این اقدام ایران با مصوبه کنگره اتفاقی نیست؛ اما اعلامیه ایران نیر خلاف برجام محسوب نمی‌شود و ما همچنان با توجه به توافق هسته‌ای به نظارت دقیق بر برنامه‌ هسته‌ای این کشور، از معدن گرفته تا کل چرخه سوخت، نظارتی که تاکنون بر برنامه‌ هسته‌ای هیچ کشور وجود نداشته است، ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد:‌ انتظار می‌رود که ایران این‌گونه فعالیت‌های خود در زمینه تحقیق و توسعه را طبق تعهدات بین‌المللی‌اش انجام دهد و ما نیز به واسطه توافق هسته‌ای قادر خواهیم بود تا پایبندی ایران به تعهداتش را راستی آزمایی کنیم.

وی همچنین با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران گفت:‌ تمدید قانون تحریم‌های ایران توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند و از همان ابتدا همین بوده است. ما هم به صورت علنی و هم به صورت خصوصی این موضوع را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در نشست خبری درباره دستور حسن روحانی به وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این اعلامیه به خودی خود نقض توافق نیست. من فکر می‌کنم که ما چیز زیادی درباره این تصمیم نمی‌دانیم و این تصمیم تنها اتخاذ شده است و هنوز اطلاعاتی درباره آن و اینکه معنی آن چیست، نداریم.

دیوید مورتلاک، سرپرست پیشین امور اقتصاد و بین‌الملل در شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز  دراین‌باره گفت: به نظر می‌آید طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اقدام ایران برای ساخت کشتی‌های هسته‌ای منوط به اینکه چه نوع سوختی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ممکن باشد.

وی تصریح کرد: به طور اساسی مادامی که فعالیت اتمی به روشی خاص صورت گیرد و به علاوه شفاف باشد و از خطوط قرمز عبور نکند، توافق هسته‌ای مانع از انجام چنین موردی نمی‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن