خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار راهاندازی شد
انتقال فرآورده از جنوب شرق کشور با راهاندازی خط لوله سوخترسانی به نیروگاه راهبردی چابهار محقق شد.
مجری طرح احداث خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام این خبر گفت: این خط لوله ٢٠ کیلومتری که از انبار نفت شهید شوشتری واقع در اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز میشود، نفتگاز مورد نیاز نیروگاه چابهار را تامین میکند.
علی محمدی با اشاره به حذف تردد روزانه حدود ١٠٠ کامیون نفتکش، کاهش حوادث جادهای درونشهری و برون شهری، تداوم در عملیات سوخترسانی و کاهش قطع برق و نیز حذف آثار مخرب زیست محیطی ناشی از حوادث احتمالی حمل سوخت با کامیون را از دستاوردهای اجرای این طرح اعلام کرد.
محمدی افزود: پروژه احداث خط لوله ١۴ اینچ انتقال نفتگاز به نیروگاه چابهار با ایجاد تاسیسات جانبی شامل یک تلمبهخانه واقع در جوار انبار نفت چابهار و ترمینال واقع در محدوده شرقی مخازن نیروگاه چابهار که از سال ٩٣ آغاز شده بود، « ١۵ آذرماه جاری» به بهرهبرداری رسید.
مجری طرح احداث خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار، با اشاره به میانگین ظرفیت روزانه انتقال یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتری این خط گفت: در هر ساعت ۴٠٠ مترمکعب نفت گاز بدون توقف به نیروگاه چابهار ارسال میشود.
محمدی گفت: هزینه احداث این پروژه ۴٠٠ میلیارد ریال بوده که از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تامین شده است.
وی افزود: این خط لوله از شمال با خط لوله تربت حیدریه حدود ١۵٠٠ کیلومتر ، از شمال غرب با خط لوله کرمان حدود ٩٠٠ کلیومتر و از غرب با خط لوله بندرعباس حدود ٧٣٠ کیلومتر فاصله دارد و اولین خط لوله انتقال فرآورده در منطقه جنوب شرق کشور محسوب میشود.
محمدی اعلام کرد: این خط لوله با رعایت کامل موارد ایمنی احداث و بدون هیچگونه حادثهای راهاندازی شده است.
مجری، این طرح با اشاره به سرمایهگذاریهای عظیم صورت گرفته در منطقه چابهار، گفت: این خط لوله که با هدف تحول اقتصادی و توسعهای احداث شده است، با تامین پایدار برق منطقه از طریق سوخترسانی به نیروگاه چابهار نقش مهمی در تامین زیرساختهای مورد نیاز سرمایهگذاری در بندر مهم چابهار ایفا خواهد کرد.
چابهار تنها بندر کشورمان است که از طریق دریای عمان به اقیانوس راه دارد و با تکمیل اسکله در دست احداث از سوی سازمان مربوطه، کشتیهای اقیانوسپیما میتوانند در بندرگاههای آن پهلوگیری داشته باشند و از این لحاظ بندری استراتژیک در کشور محسوب میشود که مورد توجه دولت برای سرمایهگذاری عظیم اقتصادی قرار گرفته است که از جمله آن ابراز تمایل سرمایهگذاری۵٠٠ میلیون دلاری هندوستان در این منطقه است.
بندر چابهار قابلیت تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی، انرژی و تجاری را دارد. این رویکرد نقش خط لولهای که سوخت مورد نیاز نیروگاه برق منطقه را تامین میکند، بسیار حیاتی خواهد کرد.