مخاطرات محیط‌زیستی نتیجه دهه ۶۰ و ۷۰ است

رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که بحران‌های زیست‌محیطی امروز کشور نتیجه اقدامات احساسی دو دهه اول انقلاب است.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، عیسی کلانتری عصر امروز (دوشنبه) در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تشکر می‌کنم از خانم ذکتر ابتکار که وضعیت محیط زیست را ارتقا دادند به «حیات اهل» و امروز من باید بروم سراغ حیات وحش! من زمانی قبل از جهاد کشاورزی، به جهاد سازندگی رفتم؛ اما نتوانستم بمانم با توجه به غالب بودن احساسات. ما برای تولید چند تن گندم اضافه تحت تاثیر سیاست‌های احساساتی، محیط زیست کشور را از دست دادیم.

وزیر کشاورزی دولت سازندگی تصریح کرد: امروز مخاطرات محیط زیستی نتیجه رفتارهای دهه ۶۰ و ۷۰ است که همه شور و شوق استقلال کوتاه مدت و تولید گندم بیشتر داشتند.

وی با بیان اینکه «فاجعه در آب کشور است و گرفتاری اصلی محیط زیست امروز آب است»، افزود: جنگل های زاگرس امروز در آتش بی آبی می سوزد. آن زمان که ۷۰ میلیون واحد دامی داشتیم گفته می‌شد که فراتر از ظرفیت کشور است؛ امروز به ۱۲۰ میلیون واحد رسیده است. ۱۰۰ هزار تن گوشت را با یک میلیارد تن فرسایش عوض کردیم. برگرداندن این فرسایش به اندازه دو میلیون تن گوشت هزینه دارد.

کلانتری با تاکید بر اینکه «نمی‌توانیم بهانه بیاوریم و این مسائل را به قبل از انقلاب ربط دهیم»، گفت: همه این اتفاقات بعد از انقلاب افتاده است. ما عادت داریم که هر مشکل را گردن قبل از انقلاب می‌اندازیم.

وی افزود: ما ۱۱۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف می‌کنیم؛ درحالیکه باید حداکثر ۴۰ درصد استفاده شود. تالاب‌ها از بین رفتند چون سیلاب‌ها را مهار کردیم. ازبین رفتن آب و خاک را نمی‌توان کاری کرد. یک سانتیمتر خاک برای ایجاد نیاز به ۷۰۰ سال زمان دارد و ما سالانه یک میلیمتر خاک را از دست می‌دهیم .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه «محیط زیست را یک نفر نمی‌تواند درست کند»، تصریح کرد: اگر مردم و دولت به داد نرسند؛ این سازمان به تنهایی چه کار می‌تواند کند؟

وی اعلام کرد: سیاست محیط زیست کماکان توسعه متوازن و پایدار خواهد بود. محیط زیست هم در قبال دانشجویان مسئولیت مشترک دارد. از آن سو شما باید دست ما را بگیرید و این سو هم ما باید دست شما را بگیریم. باید تلاش کنیم تا شاخص‌های زیست محیطی را بهبود بخشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن