ایران پنجمین شریک نفتی اژدهاست

 وسعت زیاد و جمعیت بالای چین سبب شد تا  این کشور به عنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرف نفت در دنیا معرفی شود و کشورهای تولیدکننده نفت برای کسب سهم بیشتر در بازار چین تلاش کنند. اما ایران که سالها به عنوان شریک اقتصادی چین و دوست این کشور معرفی شده  است ، پنجمین کشور صادر کننده نفت به چین است و از آنگولا و عراق هم سهم کمتری در بازار مصرف چین دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، کویت یکی از کشورهایی است که برای بیشتر شدن سهم خود در بازار چین تلاش می‌کند. این کشور در ماه نوامبر سال 2016 میلادی 1.21 میلیون تن نفت خام به چین صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 13.4 درصد رشد کرد.در یازده ماه اول سال 2016 میلادی کویت روزانه 325هزار بشکه نفت به چین صادر کرد که نسبت به یازده ماه اول سال قبل 16.8 درصد افزایش یافت.

چین دومین بازار مصرف نفت

در ماه نوامبر سال جاری واردات نفت چین با 18.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 7.91 میلیون بشکه در هر روز رسید.در این ماه عربستان توانست جایگاه روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را تصاحب کند. در این ماه صادرات عربستان به چین 29.2 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و به 1.15 میلیون بشکه در روز رسید. این اولین بار از ماه ژوین سال 2016 میلادی تا کنون است که عربستان توانسته جایگاه اول در بازار چین بدست آورد.

در این ماه روسیه 1.13 میلیون بشکه نفت در هر روز به چین صادر کرد که نسبت به سال قبل از آن با افزایش 17.9 درصدی همراه بود. در این ماه آنگولا سومین صادرکننده نفت به چین بود و عراق و ایران به ترتیب جایگاه چهارم و پنجم را در تامین انرژی چین داشتند.

ایران و چین،شرکای تجاری قدیمی

 ایران و چین شرکای تجاری قدیمی هستند و حتی در جریان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران هم این رابطه اقتصادی حفظ شد. در سالهای اخیر توسعه بخش زیادی از حوزه‌های نفتی در ایران به شرکتهای چینی واگذار شد و در مورد افزایش تمایل چین برای بیشترشدن سهم خود در بازار ایران صحبت شده است. حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا ایران می‌تواند سهم خود در بازار نفت چین را بیشتر کند و از فرصتی که رابطه تجاری این دو کشورایجاد کرده است و از فرصت دیپلماسی فعال اقتصادی برای بیشتر کردن فروش نفت خود به چین بهره ببرد یا خیر؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن