مسوول آلودگی هوای تبریز کیست؟

سکون هوا و نبود وزش باد به همراه آلودگی هوا در تبریز برای چندمین روز پیاپی، وضعیت هوای این کلانشهر دو میلیون نفری را به صورت ناسالم برای گروه‌های حساس تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، صادق نجفی، شهردار تبریز، عمده علت آلودگی هوای تبریز را استفاده نیروگاه تبریز از سوخت مازوت می‌داند و می‌گوید 75 درصد این آلودگی مربوط به استفاده این نیروگاه از سوخت مازوت هست.

در همین ارتباط رحیم اوغلی، رییس اداره پایش و نظارت اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی، در مصاحبه با خبرنگار انرژی امروز، ضمن رد سخنان شهردار تبریز گفت: آقای نجفی این ارقام را براساس چه آماری گفته‌اند. باید آمار مستند ارایه کنند.

رحیم اوغلی، تاکید کرد: بیشترین سهم آلودگی هوای کلانشهر تبریز مربوط به خودروهای فرسوده است و این خودروها و همچنین ناوگان حمل و نقل فرسوده شهری 70 درصد آلودگی هوای تبریز را از آن خود کرده‌اند.

  شیر مازوت نیروگاه تبریز پلمپ است

رییس اداره پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده نیروگاه تبریز از سوخت مازوت، ضمن تاکید بر اینکه «شیر مازوت نیروگاه تبریز از 25 مهر ماه سال 94 پلمپ شده است»، گفت: سرمای شدید هوا و افت گاز در دو هفته گذشته، اداره گاز استان آذربایجان شرقی را مجبور کرد تا تامین گاز خانگی شهروندان را در اولویت قرار دهد. به همین دلیل گاز نیروگاه تبریز قطع شد. اما این قطعی گاز نیروگاه فقط سه روز ادامه داشت و بعد از سه روز دوباره سوخت گاز نیروگاه تامین و مصرف مازوت متوقف شد.

رحیم اوغلی با تاکید بر اینکه «این قطعی گاز فقط سه روز ادامه داشت»، گفت: در روزهای اخیر به دلیل سکون هوا، و نبود وزش باد و جابجایی هوا، پراکنش افقی و عمودی در هوای تبریز رخ نداده است. اما این امر هیچ ربطی به سوخت مازوت نیروگاه تبریز ندارد.

این مقام مسوول در اداره کل حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان شرقی، در ادامه سخنان خود و دراین‌باره که «شهردار تبریز ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مسوول آلودگی هوای تبریز نمی‌داند»، گفت: مسلم هست که آلودگی هوای تبریز به دلیل سکون هوا و تردد ناوگان فرسوده تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری است.

رحیم اوغلی تاکید کرد: آقای شهردار خبر دارند چقدر تاکسی فرسوده در تبریز تردد می‌کنند؟ و آیا از آمار اتوبوس‌های فرسوده شهری که عمر آنها به سر آمده خبر دارند؟ من این آمار را بر اساس سالنامه آماری کلانشهر تبریز می‌گویم. این آمار وجود دارند.

استفاده از مازوت فقط با دستور مقام قضایی

رییس اداره پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی، ضمن اشاره به تشکیل منظم جلسات ستاد بحران شهر تبریز، اعلام کرد: با توجه به اینکه مقرر هست نیروگاه تبریز اگر از مازوت استفاده کند حتما باید مجوز از کمیته استانی بگیرد، این مجوز فقط سه روزه صادر می‌شود.

رحیم اوغلی تاکید کرد: صدور مجوز استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز فقط از طریق مقام قضایی امکان‌پذیر است و این مجوز بعد از سه روز لغو می‌شود.

وی با اشاره به پایش آنلاین دودکش نیروگاه تبریز گفت: دودکش نیروگاه تبریز مجهز به سیستم آنلاین پایش هست و خروجی آن به طور مرتب کنترل می‌شود. از روزی که سوخت مازوت نیروگاه قطع و شیر مازوت دوباره پلمپ و از سوخت گاز استفاده شد، خروجی دودکش نیروگاه کاملا استاندارد هست.

آلودگی‌ها ادامه دارد

این مقام مسوول در پایان در خصوص پیش‌بینی ادامه آلودگی هوا در تبریز گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان و سکون هوا در طی روزهای آینده، علی‌رغم کاهش غلظت آلاینده‌های هوا در طی شب گذشته، هوای تبریز امروز و فردا هم ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد بود و احتمالا در روز چهار شنبه و پنج شنبه نیز این آلودگی هوا شدید می‌شود.

به گزارش انرژی امروز، سرمای هوا و سکون و عدم جابجایی هوا در چند روز اخیر، علی‌رغم بارش برف در روزهای گذشته، باعث تشدید آلودگی هوای تبریز شده است. شهرداری تبریز نیروگاه حرارتی تبریز را عامل تشدید این وضعیت معرفی کرده است. اما اداره کل محیط زیست استان، حمل و نقل عمومی فرسوده تبریز را عامل تشدید بحران این شهر می‌داند.

در این میان گویی تبریزی‌ها هم مثل تهرانی‌ها باید به امید وزش باد باشند تا از این بحران خلاصی یابند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن