تمدید داماتو، بر سرمایه گذاران اروپایی اثر می گذارد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: این تمدید تحریم ها  بار روانی بسیاری برای کشورهای اروپایی خواهد داشت و ممکن است انگیزه آنها برای همکاری با ایران را کم کند.

هدایت الله خادمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز با اشاره به تمدید تحریم داماتو و موضوعاتی که طی این مدت مطرح شده است، تاکید کرد: در این بین دو موضوع مطرح است؛ اول اینکه آیا تحریم های آنها می توانند ما را از پا درآورد؟ که جواب آن مشخص است و ما می گوییم نمی توانند.

وی در ادامه افزود: مساله دوم این است که آیا بر سرمایه گذاری خارجی در کشور ما اثرگذار است؟ در این زمینه باید بگوییم بله مگر می شود اثرگذار نباشد. 10 سال بوده و اثر گذاشته است. حال که تمدید شد؛ یعنی اثراتش همچنان ادامه می یابد.

خادمی با اشاره به اینکه بیش از کیفیت تحریم، رفتار صورت گرفته مورد نقد ماست، تصریح کرد: بر اساس عرف واخلاقی که قرار بود در این توافق باشد، انتظار می رفت پایبندی ها به برجام بیشتر باشد. آنچه ما در این توافق انجام دادیم و کاهش فعالیت هایی که صورت گرفت به گونه ای بود که غیر از عمل به قول، هیچ انتظار دیگری از طرف مقابل نداشتیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این تمدید تحریم ها بار روانی بسیاری برای کشورهای اروپایی دارد و ممکن است انگیزه آنها برای همکاری با ایران کم شود، گفت: بالاخره انتظار می رود دولت برخورد متناسبی با این اتفاق داشته باشد. آنها معمولا چنین رفتارهایی انجام می دهند که ببینند طرف مقابلشان که ما هستیم چه رفتاری انجام می دهد.

وی در ادامه افزود: اگر ما واکنش و رفتار مشابه آن را نداشته باشیم قطعا دوباره دست به اقدامات جدیدی می زنند و زمان را فرسایشی می کنند. ما تقریبا 4 سال روی این توافق کار کردیم و تنها اثرش به گفته مسئولان این است که مانع از حمله به ایران شده است. حال چنین جراتی میان این کشورها وجود داشته از آن اطلاع نداریم و مطمئنا چنین غلطی نمی کردند.

خادمی با بیان اینکه ما خودمان صنعت نفتمان را وابسته به سرمایه گذاری خارجی کرده ایم گفت: همه چیز بستگی به خودمان دارد به ژاپن نگاه کنید در جنگ جهانی دوم آن زمان که هیچ چیز نداشت، فهمید که وابستگیش به سایر کشورها او را به شدت ضعیف کرده است، پس تصمیم به تولید گرفت.

وی با بیان اینکه در ژاپن به طور همزمان انگیزه و علاقه وجود داشت، گفت: انتظار اینکه بنشینیم و کاری نکنیم طبیعی است که نه فقط صنعت نفت بلکه همه ابعاد زندگیمان وابسته خواهد بود. ما می توانستیم با منابع خودمان و با پولی که در دست داشتیم در بسیاری موارد خودکفا شویم. البته سرمایه گذاری خارجی بسیار خوب است و منظور این است که ما می توانستیم در سطحی قرار بگیریم که حق انتخاب داشته باشیم. در شرایط فعلی نفت ما نیاز به منابع مالی دارد و کسی انکار نمی کند که ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی در این صنعت هستیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن