روس‌ها در بهبود راکتور بوشهر به ایران کمک می‌کنند

وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای کاری خود بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دفاع کرد و آن‌را نشان دهنده قدرت دیپلماسی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، جان کری، در آخرین نشست خبری خود گفت: موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که در واقع اثبات قدرت دیپلماسی بود تا ما بتوانیم بدون جنگ به یک مسله بین‌المللی رسیدگی کنیم. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از اسراییل و متحدان آمریکا در منطقه محفاظت کرده است.

کری در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که برجام بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده است، تصریح کرد: این توافق، سخت‌ترین رژیم بازرسی‌ها را که تاکنون بر سر آن مذاکره شده، ایجاد کرده است. به طور ساده بگویم که ما نمی‌توانستیم به تنهایی هیچکدام از این اقدامات را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه ایالات متحده ادامه داد: نتیجه این است که ما اکنون جهان را در کنار خود داریم. جهان از این توافق حمایت می‌کند. جهان از حقیقتی دفاع می‌کند که بر اساس آن پتانسیل ساخت تسلیحات اتمی در یک منطقه بی ثبات در جهان از بین رفته است. نتیجه این است که اگر ما اهرم خود را حفظ کنیم و به تعهدات خود عمل کنیم، آن‌گاه ما می‌توانیم این موضوع را تضمین کنیم که ایران دلیل و نیازی برای انجام کار مشابهی نداشته باشد.

کری در خصوص لغو توافق هسته‌ای هم گفت: اکنون کاملا روشن و شفاف است که نابود کردن توافق هسته‌ای ما را با دو گزینه بدی که در گذشته با آن مواجه بودیم، روبرو خواهد کرد؛ یک ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای یا جنگ دیگری در خاورمیانه. برجام تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده با تاکید بر این که «ایران با انتخاب خودش این توافق را پذیرفته است» گفت: این توافق به خودی خود این کار را نکرده، بلکه پایبندی ایران به توافق این کار را انجام داده است. این یک توافق بوده و ایران به مفاد توافق پایبند بوده است. برای حصول یک توافق به دو طرف نیاز است و در برجام ما گروه 1+5 را داشتیم که این نتایج را در پی داشت.

وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال لغو توافق ایران در دولت جدید ایالات متحده هم گفت: این کار به ما در جهان ضربه می‌زند. شرکا درباره ما چه فکر خواهند کرد.

کری ادامه داد: ایرانی که ۹۰ هزار سانتریفیوژ داشت، اکنون زیر ده هزار دارد. غنی سازی آن‌ها زیر پنج درصد شده و هرگز دیگر به بمب نمی‌رسد.

رییس دستگاه دیپلماسی اوباما به همکاری روس‌ها با ایران نیز اشاره کرد و گفت: آن‌ها همراهی کردند و اکنون به ایران برای بهبود راکتور بوشهر کمک می‌‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن