آغاز شکایت ایران از ترکمنستان در مناقشه گازی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: علت صحبت نکردن من در دو ماه اخیر حساسیت قطعی گاز از طرف ترکمنستان بود؛ چرا که از نگاه من این موضوع خیلی حاد نبود و ما می توانستیم آن را کنترل کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه گاز انرژی امروز، حمیدرضا عراقی در ابتدای نشست با ابراز تاسف از اتفاق ساختمان پلاسکو گفت: باید برای پیشگیری و مدیریت اینگونه اتفاقات  آماده باشیم.

او خاطر نشان کرد: حضور ما در ترکمنستان چند دلیل داشت؛ پرداخت گازبهای واردات گاز از ترکمنستان در دوره های گذشته از طریق ارسال طلا یا با ارسال دلار به صورت چمدان تسویه میشد و این در حالی است که در دوره جدید تصمیم گرفته شد از طریق صرافی یا با تهاتر کالا تسویه شود.

او ادامه داد: مراحل ارسال شکایت گازی ایران از ترکمنستان به دیوان داوری آغاز شده است. در صورتی که مذاکرات با ترکمنستان به نتیجه برسد این شکایت ارسال نمی شود، در غیر اینصورت به دیوان داوری می رویم.

او با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز امسال هم مانند سال های گذشته فعال بوده است گفت: علت صحبت نکردن من در دو ماه اخیر حساسیت قطعی گاز از طرف ترکمنستان بود؛ چرا که از نگاه من این موضوع خیلی حاد نبود و ما می توانستیم آن را کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: ما مسئول رفتار دیگران نیستیم. چراکه ما توافق کردیم؛ اما آنها زیرش زدند. آنها فکر می‌کردند اگر شب ژانویه گاز را قطع کنند ما مجبور می‌شویم بدهی  مورد ادعای آنها را بدهیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه «با وجود سرما ما توانستیم بودن حادثه و توقف گازرسانی کنیم»، از کمپین دو درجه کاهش دما و صرفه جویی انجام شده در مصرف گاز تشکر کرد.

او افزود: حتی با سرما در اکثر کشور مشکلی در گاز رسانی نداریم؛ چرا که  شرکت گاز در دو سال اخیر در گاز رسانی بی نظیر عمل کرده است.

عراقی با بیان اینکه خط ایرانشهر  زاهدان  و گاز زسانی به زاهدان تا اخر سال افتتاح خواهد شد، افزود: 5 ایستگاه تقویت فشار در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

او تصریح کرد: با اجرایی شدن برجام و تسهیل در حضور ناوگان کشتیرانی بین المللی در ایران، ال پی جی و گوگرد تولیدی پالایشگاه های کشور با قیمت بالاتری نسبت به زمان تحریم ها فروخته می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن