خودروهای برقی هم حکومت سوخت فسیلی را برهم نمی زنند!

افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی در دنیا سبب شد تا تقاضا برای سوخت‌های فسیلی که اصلی‌ترین منبع تامین انرژی در خودروها هستند کاهش یابد. ولی شرکت بریتیش‌پترولیوم پیش‌بینی می‌کند تا سال 2035 میلادی همچنان 74 درصد از نیاز انرژی دنیا با استفاده از منابع فسیلی تامین شود.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز،عرضه خودروهای الکتریکی در دنیا باعث نمی‌شود تا «بازیگران بازار انرژی دنیا» تغییر کند و از تمرکز بازار جهان روی انرژی‌های فسیلی کاسته شود. شرکت BP پیش‌بینی می‌کند «اصلی‌ترین عامل رشد تقاضا برای نفت و فراورده‌های نفتی افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و افزایش سطح رفاه در این کشورها باشد».

با وجود افزایش چشمگیر شمار خودروهای الکتریکی طی دو دهه آینده و انتظار رسیدن شمار خودروهای الکتریکی در حال حرکت در جاده ها به مرز 100 میلیون دستگاه، بازهم نرخ رشد تقاضای منابع فسیلی در دنیا با سرعت بالایی رشد خواهد کرد.

 تا سال 2035 تقاضای انرژی در دنیا 35 درصد رشد می‌کند و 74 درصد از منابع انرژی مصرفی در جهان را منابع فسیلی تشکیل خواهند داد. پیشتر سهم انرژی‌های فسیلی در تامین انرژی دنیا طی دو دهه آینده برابر با 80 درصد اعلام شده بود ولی افزایش سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های پاک سبب شد تا این سهم به 74 درصد تقلیل یابد.

این شرکت فعال در زمینه تولید انرژی‌های فسیلی انتظار دارد تا «سال 2035میلادی  استفاده از خودروهای الکتریکی بالغ بر 5 درصد در سال رشد کند ولی کاهش تقاضا در بخش حمل و نقل در کشورهای صنعتی با افزایش تقاضا در بخش‌های صنعتی و حمل و نقلی در کشورهای درحال توسعه دنیا جبران شود».

گازطبیعی دومین منبع پرمصرف انرژی می‌شود

در سال 2015، بعد از نفت که اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین منبع تامین انرژی در دنیا بود، زغال‌سنگ به عنوان دومین منبع تامین انرژی فسیلی از نظر میزان مصرف قرار داشت .ولی  انتظار می رود با افزایش توجه به مسایل زیست‌محیطی به خصوص در کشور چین که سالها درگیر بحران آلودگی هوا بوده است، تقاضا برای  زغال‌سنگ کاهش یابد و گازطبیعی جایگاه دوم را تصاحب کند.

شرکت BP در گزارش خود نوشت: در سال 2015 سهم نفت در تامین انرژی دنیا برابر با 34 درصد بود در حالیکه سهم زغال‌سنگ برابر با 28 درصد و سهم گازطبیعی برابر با 24 درصد بود.

ولی تا سال 2035 میلادی سهم نفت به 29 درصد تقلیل پیدا می‌کند و سهم گازطبیعی به 25 درصد می‌رسد و زغال‌سنگ سهمی معادل 24 درصد را در تامین انرژی دنیا خواهد داشت.

سهم انرژی هسته‌ای در تامین انرژی دنیا تا دو دهه آینده برابر با 5 درصد، سهم انرژی آب برابر 7.5 درصد و سهم منابه تجدید پذیر برابر با 10 درصد خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن