برگسیت و موقعیت دشوار انگلستان در تامین گاز

پروین فغفوری، خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز

فقدان تاسیسات ذخیره‌سازی طولانی‌مدت گاز و وابستگی به این سوخت در طی زمستان، انگلستان را در موقعیت دشواری پس از خارج شدن از اتحادیه اروپا قرار داده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، انستیتو مطالعات انرژی آکسفورد اعلام نمود که به دلیل برگسیت، اتحادیه اروپا می‌تواند بدون هیچگونه نگرانی از واکنش متقابل انگلستان، مالیات و دستمزدهای بسیار سنگین و قوانین سختگیرانه‌ای بر خطوط لوله انتقال گاز به این کشور اعمال نماید.

طبق این گزارش، جدایی انگلستان از اتحادیه، زمانی اتفاق افتاد که از یک سو تولید گاز از دریای شمال توسط این کشور به دلیل کاهش ظرفیت به مراحل پایانی خود رسیده و از سوی دیگر، یکی از مهمترین تاسیسات ذخیره‌سازی گاز کشور با مسائل تکنیکی مواجه شده بود که باعث شد تولید از این منطقه متوقف شود.

این اتفاقات، مذاکرات در مورد برگسیت را برای انگلستان بیش از پیش دشوار ساخته، زیرا تامین انرژی از اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است.

با این حال، مقامات بریتانیا بر این باورند که در دنیایی سرشار از منابع LNG، در حال حاضر امنیت عرضه گاز اولویت کنونی انگلستان محسوب نمی‌شود، اما نمی‌توان این واقعیت را نیز انکار کرد که بعد از 2020 و با کاهش منابع عرضه، این مسئله نیز به دغدغه‌های انگلستان افزوده خواهد شد.

طبق گزارش موسسه آکسفورد، هم‌اکنون برخی از کشورهای عضو اتحادیه بر این باورند که باید قوانین سختگیرانه و مالیات بیشتری بر گاز انتقال یافته از خطوط لوله اتحادیه به انگلستان اعمال شود تا به صورت غیرمستقیم، بازارهای انرژی اروپا رقابتی‌تر گردد. زیرا اکنون، انگلستان واردکننده انرژی و عاری از ذخایر ارزشمند محسوب می‌شود.

در این گزارش آورده شده با توجه به شرایط آب و هوایی و سابقه طولانی اتحادیه اروپا در ایجاد تاسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی برای طولانی‌مدت، انگلستان می‌تواند برای مرتفع ساختن مشکلات خود و از طریق ایجاد مشوق‌های لازم برای جلب سرمایه‌گذار، تاسیسات موردنیاز را هم در کشورهایی که با آنها ارتباط تنگاتنگی دارد (از جمله ایرلند) و هم کشور خود، ایجاد نماید.

گزینه دیگر، استفاده از گازپروم – اصلی‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا – است. گازپروم می تواند خط لوله نورداستریم 2 را به برگسیت استریم تغییر نام دهد. در این صورت گاز مستقیما به انگلستان منتقل شده، روسیه به یک مشتری مادام‌العمر دست یافته و انگلستان نیز برای همیشه از دغدغه تامین گاز خلاصی خواهد یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن