رابطه غیرقابل پیش‌بینی تجدیدپذیرها و رشد اقتصادی

با توجه به مطالعات انجام شده توسط محققین اتریشی؛ کشورهایی که از منابع انرژی تجدیدپذیر بیش از سوخت‌­های فسیلی بهره­ می‌­برند به احتمال بسیار، فقر، بیکاری و عدم رشد اقتصادی آن‌ها از سایر کشورها بیشتر است. به ­طوری­که به ­نظر می­ رسد رشد اقتصادی انرژی­ حاصل از سوخت­‌های فسیلی بیشتر و پایدارتر می‌­باشد.

 به گزارش «انرژی امروز» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهره‌وری ایران (سابا) در حالی ­که انرژی حاصل از باد و خورشید نه تنها موجب افزایش و یا رشد اقتصادی نمی‌­شود، بلکه آن را در سطح ثابت نگه می­دارد.

دکتر Nikolaos Antonakakis، دانشیار دانشگاه وبستر وین در این زمینه  می­گوید:  نتایج مطالعات عمیق در مورد بیش از 100 کشور طی 40 سال، شرایط دشورای را نشان می‌­دهد. به عبارت ساده، کشوری که مصرف انرژی بالایی دارد، محیط زیست را نیز به­­ طبع بیشتر آلوده می‌­نماید و البته رشد اقتصادی بیشتری نیز دارد چراکه برای رشد اقتصادی بیشتر مصرف انرژی بیشتری نیاز است که این امر یک سوال بزرگی را مطرح می‌­نماید.

 آیا ما باید رشد اقتصادی بالایی را انتخاب کنیم که بیکاری کمتر و ثروت بیشتری را به ارمغان بیاورد، اما برای محیط ­زیست غیرقابل تحمل  باشد؟ یا باید رشد اقتصادی کم یا صفر را انتخاب کنیم که نرخ بالای بیکاری و فقر را به دنبال داشته باشد اما از محیط­ زیست حفاظت شود؟

دکتر Antonakakis به همراه دکتر Ioannis Chatziantoniou از دانشگاه پورتسموث و دکتر Filis George از دانشگاه بورنموث، مطالعاتی را درخصوص این ­که آیا مصرف انرژی با روش­هایی که سازگار با محیط ­زیست است، موجب افزایش رشد اقتصادی می‌­شود؟  را آغاز کرده­ اند.

در پرتو سیاست­های اخیر از جمله؛ تخصیص اعتبار برای تولید انرژی تجدیدپذیر و نصب و راه­‌اندازی سیستم­های انرژی‌­های تجدیدپذیر که برای ترویج استفاده از انرژی سبز اتخاذ شده است، محققین پیش‌­بینی کرده­‌اند که مصرف انرژی با روش­های سازگار با محیط­ زیست موجب افزایش رشد اقتصادی خواهد شد.

آنها هم ­چنین استدلال می­کنند که در حال حاضر جوامع درخصوص رویکردشان نسبت به پایداری محیط ­زیست باید تجدیدنظر نمایند و تاثیر روند اخیر در بسیاری از کشورها موجب ترویج منابع انرژی تجدیدپذیر به عنوان یک جایگزین قابل ­اعتماد برای کمک به رسیدن و حفظ رشد اقتصادی خواهد شد.

محققان اطلاعات 106 کشور را در مورد تولید ناخالص داخلی (GDP)، انتشار گاز 2CO و مصرف کل و تفکیک شده انرژی آنها طی سال­های 1971 تا 2011 جمع­ آوری کرده‌­اند که نتایج بدست آمده در تمامی کشورها اعم از غنی تا فقیر یکسان بوده است.

دکتر Chatziantoniou در این زمینه می ­گوید: این نتیجه از فکری خلاق نشات می ­گیرد و می­تواند دلیل اینکه چرا هیچ کشوری تاکنون به­ طور کامل به بهره­ مندی از انرژی­های پاک گرایش نیافته را توجیه نماید.

 این به آن معناست که ما هنوز چگونگی بهره ­برداری کامل از مزایای انرژی ­های تجدیدپذیر را نیاموخته و هنوز به آن سطح از دانش لازم نرسیده ­ایم. درخصوص کشورهای مورد مطالعه، نشانه‌­هایی از رشد اقتصادی درحالی­که ترویج و سرمایه­ گذاری در انرژی­های تجدیدپذیر صورت گرفته باشد، دیده نمی ­شود و در ادامه این سوال را مطرح می ­شود، چگونه کشورها به ­خصوص کشورهای غنی که خود در آلودگی کره ­زمین نقش اساسی دارند، می ­توانند از محیط­ زیست حمایت کنند؟

دکتر Filis معتقد است: ما باید دقت­ نظر بیشتری درخصوص چارچوب ­های مختلف رشد اقتصادی داشته باشیم که این امر می ­تواند آینده ­ای پایدار بدون به خطر انداختن منابع اقتصادی و افزایش بیکاری به ­همراه داشته باشد. وی در ادامه می ­افزاید: کشورها نیازمندند که در زمینه آموزش و تقویت کیفیت نهادهای خود از جمله؛ ترویج قانون و مبارزه با فساد سرمایه­ گذاری نمایند و در ادامه تاکید می­کند براساس تجزیه و تحلیل­ ها موجود نباید  GDPرا  تنها فاکتور برای سنجش موفقیت کشورها درنظر گرفت و باید آن را تنها نقطه عطفی برای جوامع دانست. ​​​

و ی در پایان تاکید  می ­کند؛ آنچه قابل اندازه ­گیری است، قابل قضاوت نیز می ­باشد به همین منظور برای سیاست ­گذاران اقتصادی تصمیم­گیری ­برپایه GDP به تنهایی درست نیست و برای اندازه ­گیری موفقیت کشورها باید به فاکتورهای دیگری ازجمله؛ شاخص پیشرفت نخبگان و توسعه انسانی نیز توجه داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن