اروپا، احیای انرژی هسته‌ای را برای پیشبرد اهداف اقلیمی کلید زد

سران کشورهای اروپایی خواستار احیای انرژی هسته‌ای، تأمین مالی و بازسازی صنعت هسته‌ای اروپا شدند؛ موضوعی که استقبال آمریکا را در پی داشته و از ابتکار تشویق بانک جهانی و دیگر بانک‌های توسعه برای حذف محدودیت در تأمین مالی انرژی هسته‌ای حمایت کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در حالی که بسیاری از حامیان محیط زیست مخالف توسعه انرژی هسته‌ای هستند، فشار سیاسی برای گسترش انرژی هسته‌ای که یک منبع انرژی کم‌کربن است، بخشی از تلاش برای دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه اقلیمی اروپاست.

هم‌اکنون افزون بر مخالفت‌های محیط زیستی، صنعت هسته‌ای با چالش‌هایی نظیر کمبود سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه‌ها و تأخیرهایی مواجه شده که اجرای پروژه‌ها را دچار مشکل کرده است.

با این حال، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در نخستین نشست انرژی هسته‌ای در بروکسل که هفته نخست فروردین‌ماه با حضور نمایندگان کشورهای دارای برنامه‌های انرژی هسته‌ای موجود یا خواهان آن برگزار شد، درباره استفاده از انرژی هسته‌ای گفت: بدون حمایت انرژی هسته‌ای، ما هیچ شانسی برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود در زمان مقرر نداریم.

پس از حادثه اتمی فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱ که آلمان را بر آن داشت فوراً ۶ نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کند و راکتورهای باقیمانده خود را به‌تدریج از کار بیندازد، سه نیروگاه آخر را در آوریل ۲۰۲۳ تعطیل کرد، اما نیاز به یافتن جایگزینی برای گاز روسیه پس از تنش اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تعهد اتحادیه اروپا به کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ علاقه مجدد به انرژی هسته‌ای را افزایش داده است.

با این حال کشورهای اتحادیه اروپا در مورد ارتقای انرژی هسته‌ای با دو گروه کشور با دیدگاه‌های مخالف روبه‌رو هستند؛ یک دیدگاه به رهبری فرانسه که معتقد است توسعه انرژی هسته‌ای حیاتی است و دیگری شامل کشورهای ضدانرژی هسته‌ای اتریش و آلمان که می‌خواهند بر منابع تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید تمرکز کنند.

در همین زمینه نخست‌وزیر مجارستان گفت: اروپا باید خود را از گروگان بودن در سیطره رویکردهای ایدئولوژیک رها کند.

در بیانیه مشترک نشست یادشده، کشورها متعهد شدند با اتخاذ تدابیری مانند فراهم‌ کردن شرایط برای حمایت و تأمین مالی رقابتی در طول عمر راکتورهای هسته‌ای موجود، برای استفاده کامل از ظرفیت انرژی هسته‌ای تلاش کنند.

طبق این بیانیه همچنین امضاکنندگان به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید و استقرار فوری راکتورهای پیشرفته از جمله راکتورهای کوچک مدولار در سراسر جهان با حفظ بالاترین سطح ایمنی و امنیتی متعهد شدند.

حذف محدودیت در تأمین مالی انرژی هسته‌ای

رافائل گروسی، رئیس آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد گفت که تأمین مالی یک موضوع کلیدی است و افزود که با انرژی هسته‌ای باید در زمین‌ بازی برابر با سایر پروژه‌های انرژی برخورد شود.

وی تأکید کرد: ما هنوز یک ساختار بین‌المللی و نهادی داریم که تأمین مالی پروژه‌های هسته‌ای را ممنوع می‌کند، اما از زمان کنفرانس اقلیمی کاپ ۲۸، بیشتر کشورها اکنون توافق کردند که انرژی هسته‌ای بخشی از راه‌حل است که باید به تأمین بودجه آن کمک شود.

گروسی افزود: بسیاری از تصمیم‌های مؤسسات مالی به این بستگی دارد که دولت‌ها چیزی را بخواهند یا با آن مخالفت نکنند.

نخست‌وزیر بلژیک هم مشارکت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در تأمین مالی احداث راکتورهای جدید را پیشنهاد کرد و گفت: هیچ کمبودی در تأمین مالی خصوصی وجود ندارد. برعکس، آنچه کمبود وجود دارد، نبود شرایط مناسب برای تأمین مالی خصوصی است و یک بانک چندجانبه باید اهرمی برای افزایش سرمایه‌گذاری باشد.

نخست‌وزیر بلژیک همچنین در پاسخ به پرسشی گفت که زنجیره‌های تأمین صنعت هسته‌ای اروپا باید در سریع‌ترین زمان ممکن از روسیه جدا شوند و در عین‌ حال عملیات موجود را متعادل کنند.

هم‌اکنون چند کشور اروپایی برای تأمین و نگهداری راکتورهای خود به فناوری و اورانیوم روسیه وابسته هستند.

شایان توجه است که ایالات متحده نیز به‌دنبال احیای انرژی هسته‌ای است. جان پودستا، مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده در امور انرژی پاک به خبرنگاران گفت: ما از ابتکار فرانسه برای تشویق بانک جهانی و سایر بانک‌های توسعه برای حذف محدودیت در تأمین مالی انرژی هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

وی افزود که کنگره آمریکا اخیراً ۲.۷ میلیارد دلار برای ازسرگیری برنامه غنی‌سازی به‌ویژه برای سوخت‌های پیشرفته مانند اورانیوم با غنای پایین (HALEU) تصویب کرد که طبق گفته انجمن جهانی هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده است که بیشتر در راکتورهای تحقیقاتی و تولید ایزوتوپ‌های پزشکی استفاده می‌شود.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن