افزایش قیمت نفت آرامکو در آسیا

منابع صنعتی از احتمال افزایش قیمت رسمی فروش نفت خام عربستان به مشتریان آسیایی در ماه مه خبر دادند.

به گزارش رویترز، منابع صنعتی اعلام کردند پس از افزایش قیمت شاخص نفت خاورمیانه در ماه گذشته میلادی احتمال می‌رود عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام سبک عربی را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه مه افزایش دهد.

بر اساس نظرسنجی رویترز از ۶ منبع پالایشگاهی، قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی در ماه مه ۲۰ تا ۳۰ سنت برای هر بشکه نسبت به ماه آوریل افزایش می‌یابد.

داده‌های رویترز نشان داد انتظار افزایش قیمت‌ها پس از قرار گرفتن شاخص نفت دوبی در ساختار پیش‌بهین (Backwardation) و افزایش ۳۳ سنتی در ماه مارس نسبت به ماه فوریه به‌وجود آمده است.

این ساختار قیمتی که در آن قیمت‌های روز از قیمت‌های آینده بیشتر است، در بازار نفت وضع پیش‌بهین (Backwardation) نام دارد. ساختار پیش‌بهین به‌طور معمول زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران پیش‌بینی کنند، عرضه از مصرف کمتر می‌شود و در این شرایط، ذخیره‌سازی‌های نفت خام در سطح پایینی قرار می گیرد و با افت بیشتری هم روبه‌رو می‌شود.

یکی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفت: احتمال می‌رود قیمت رسمی فروش نفت خام برای نفت فوق‌سبک عربی ۳۰ تا ۵۰ سنت برای هر بشکه افزایش یابد، زیرا حق محبوبیت بالاتری برای نفت خام موربان ابوظبی وجود دارد.

داده‌های رویترز نشان داد به‌دلیل تقاضای قوی در آسیا، میانگین حق محبوبیت نفت خام شاخص موربان ابوظبی به دوبی در ماه گذشته با ۵۸ سنت افزایش به یک دلار و ۷۳ سنت برای هر بشکه رسید.

منابع گفتند انتظار می‌رود عرضه محدودتر برای انواع نفت خام متوسط و سنگین به‌دلیل انجام عملیات تعمیر و نگهداری در تأسیسات میدان‌های نفتی عربستان، کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) و افزایش مصرف داخلی نفت در چند کشور تولیدکننده خاورمیانه، سبب افزایش قیمت رسمی فروش نفت خام متوسط و سنگین عربستان برای تحویل به مشتریان در ماه مه ۲۰۲۴ شود.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن