دلیل افزایش واردات بنزین در روزهای اخیر چیست؟
برخی رسانههای این روزها دست به فضاسازی خاصی در خصوص افزایش واردات بنزین زدهاند، اما واقعیت ماجرا چیست؟
به گزارش خبرنگار انرژی امروز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران دراینباره اعلام کرد: واردات بنزین مطابق مجوز مصرح در قانون بودجه سنواتی مصوب مجلس، هیچگاه از سقف تعیین شده عدول و تخلف نکرده است.
در مصوبه ابلاغی، برای واردات بنزین میزان واردات روزانه عنوان نشده، بلکه بر اساس نیاز کشور (طبق سه مولفه میزان تولید کشور، میزان مصرف بنزین و میزان ذخایر استراتژیک بنزین) سقف بودجهای تعیین شده که وزارت نفت هم طبق آن عمل کرده و میکند.
محمولههای بنزین مطابق با استانداردهای مورد نظر وزارت نفت و از بازارهای مختلف خریداری، با کشتی حمل و از مبادی رسمی سازمان بنادر و گمرکهای وارد کشور و پس از تأیید مراجع مسوول ترخیص میشود؛ بنابراین وقتی یک کشتی ۳۰ تا ۳۵ هزار تنی کنار بارانداز پهلو میگیرد و تخلیه میشود، یعنی در یک محموله حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده، اما به این معنا نیست که واردات بنزین کشور هر روز ۴۵ میلیون لیتر است.
از سوی دیگر بر اساس رصد نوسانات قیمت فرآوردههای مورد نیاز کشور در بازار و مدیریتی که با توجه به این موضوع انجام میشود، ممکن است ۳ تا ۵ فروند کشتی بزرگ ۶۰ هزار تنی در یک ماه وارد کشور شود که قطعاً این به معنای آن نیست که روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، زیرا بر اساس برنامه زمانبندی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، یک هفته یک کشتی وارد بندر میشود و ممکن است محموله بعدی با تأخیر و در هفتههای بعدی وارد شود.
بنابراین آنچه که حائز اهمیت و معیار است میزان متوسط واردات بنزین در طول یک سال است و حتی میزان آن در طول یک ماه هم مهم نیست، بلکه مبنا این است که در طول یک سال شمسی میانگین واردات روزانه بنزین به کشور چقدر بوده است.
این در حالی است که مطابق قوانین موجود ذخایر بنزین در پایان سال باید بیش از میزان ابتدای سال باشد، بنابراین قبل از تعطیلات نوروز برای تأمین سوخت سفرهای نوروزی و برای اینکه ذخایر قابل قبولی در کشور وجود داشته باشد، حجم واردات در برخی روزها افزایش پیدا میکند، اما بدیهی است میانگین آن از حدود مشخص شده در برنامه فراتر نخواهد رفت.