علت ناهماهنگی بودجه 96 با برنامه ششم در میزان وابستگی به درآمدهای نفتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: متاسفانه در سیر بررسی بودجه در مجلس وقت نمایندگان به احکام و تبصره ها می‌گذرد و چندان وارد ارقام بودجه دستگاه‌های اجرایی نمی‌شوند بنابراین به یکباره می‌بینیم از محل صندوق توسعه که از درآمدهای نفتی است، میزان قابل توجهی برای برداشت مصوب می‌شود.

محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره ادعاهایی که مصوبات لایحه بودجه 96 را در تضاد با سیاست‌های برنامه ششم و میزان وابستگی آن به نفت را بالا می‌داند گفت: در برنامه ششم در جدول منابع و مصارف قواعد مالی تعریف کرده‌ایم. این قواعد مالی وابستگی‌ها به ویژه وابستگی بودجه به نفت را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: ترازها و نسبت­هایی که در این مصوبه تعریف شده سیری را ایجاد کرده است که در طول سال‌های اجرای برنامه نسبت درآمدهای نفتی به کل منابع در بودجه‌های سنواتی باید کاهش پیدا کند.

نماینده مردم الیگودرز در ادامه به مصوبات بودجه 96 اشاره کرد و گفت: اما در بودجه 96 چون از صندوق توسعه ملی برداشت‌های قابل توجهی مصوب شده و این صندوق هم منابع عمده آن از درآمدهای نفتی است، این اختلاف و تضادها مطرح می‌شود. بنابراین این رویه موجب می‌شود که بودجه وابستگی قابل توجهی به نفت داشته‌باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به نقش صندوق توسعه ملی در سیاست اقتصادی کشور گفت: همانطور که می‌دانید هدف صندوق توسعه ملی ذخیره ارز حاصل از نفت برای نسل‌های آینده است که متاسفانه در بودجه به آن توجهی نشده و عامل ایجاد تضاد میان بودجه 96 با سیاست‌های برنامه ششم شده است.

وی در ادامه به علت بروز چنین اتفاقاتی اشاره کرد و گفت: روند بررسی بودجه در مجلس دارای اشکالاتی است که باید برای رفع آن برنامه ریزی صورت بگیرد و روند بررسی بودجه در مجلس تغییرات اساسی داشته‌باشد.

خدابخشی با بیان اینکه اشکال بررسی بودجه قابل تعمیم به دولت هم هست، تاکید کرد: ما هم در قانون اساسی و هم در قوانین مربوط به بودجه بندی با تاکید بر اعداد و ارقام روبرو هستیم نه تاکید بر احکام و تبصره ها. اما شاهد هستیم که در سیر بررسی بودجه در مجلس وقت نمایندگان به احکام و تبصره ها گذشت و چندان وارد جداول و اعداد و ارقام بودجه دستگاه‌های اجرایی نشده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید به دنبال سازو کاری باشیم که نمایندگان مجلس نقش بیشتری بر بودجه بندی سالانه داشته‌باشند . وقتی نمایندگان در رابطه با جداول اظهارنظر نکرده‌باشند یعنی نقش کمرنگی در تدوین و تنظیم بودجه داشته‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن