برابری برداشت گاز ایران و قطر از میدان مشترک

با بهره برداری از ۵ فاز ۱۹، ۱۷ و ۱۸، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی،  از بهار سال آتی، برداشت گاز ترش غنی از این میدان مشترک با میدان گنبد شمالی قطر برابر می شود و ایران به قطر می رسد.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، پس از بهره برداری از فازهای ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴، برداشت گاز از این میدان مشترک بیستر از برداشت قطر خواهد شد‌. با بهره برداری از ۵ فاز آماده افتتاح، بیش از ۱۶۹ میلیون متر مکعب گاز ترش بیشتر از پارس جنوبی برداشت می شود.  فازهای ۱۷،۱۸،۱۹،۲۰ و ۲۱ در مرز میدان مشترک پارس جنوبی با گنبد شمالی هستند.

مسعودی، مدیر پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه مساحت میدان مشترک ایران و قطر ۹۷۰۰ کیلومتر مربع و سهم ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع است،  در نشست خبری اظهار کرد: از میدان پارس جنوبی می توانیم ۱۴.۲ تریلیون متر مکعب گاز ترش غنی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گاز برداشت و تولید کنیم.

وضع قوانین جدید دریایی

مدیر پروژه فاز ۱۹ با اشاره به  آسیب رسیده به خطوط این فاز در برخورد لنگر، گفت:  مذاکرات در این باره صورت گرفته  و مقرر است برای پیشگیری از وقوع دوباره چنین حوادثی قوانین جدید وضع شود.

مسعودی تاکید کرد:  تعمیر خط آسیب دیده بر اساس استانداردهای بین‌المللی صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد. ما از همان روشی بهره بردیم که توتال برای اتفاق مشابه به کار گرفته بود.

وی با تاکید بر این که به طور متوسط روزانه ۱۱هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار در بخش فراساحل در پیک اجرای پروژه انجام شده است،  گفت: مدیریت این تعداد نیرو و سامان دادن آن ها بسیار طاقت فرساست.

مدیر پروژه فاز ۱۹ اظهار کرد: در فاز ۱۹ رکورد ۱۷.۶ متر بر ساعت عملیات حفاری زده شد. هیچ چاهی مشکل نشت گاز نداشت. با تکیه بر گاز دریا کار را شروع کردیم. حدود ۶ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به خطوط لوله گاز تزریق کردیم و ۱.۵ میلیارد دلار درآمدزایی داشتیم. ظرف ۲.۵ ساعت سکو را از شناور تحویل گرفتیم و نصب کردیم.

مسعودی با تاکید بر به بلوغ رسیدن پیمانکار و کارفرما گفت:   از پمپ های یوتیلینی،  فرایندی و بویلر های ساخت داخل استفاده کردیم و دستورالعمل PSSER را اجرا کردیم. بدون هر گونه حادثه پالایشگاه را راه اندازی کردیم که این امر نیازمند رعایت همه موارد ایمنی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن